Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 1. september 2016

Reinsjakt, helg to

Solen stiger opp (fra Sverige..?)

Andre helgen med reinsjakt bød på færre nærmøter med rein enn den forrige, men en del flokker var det allikevel å se i kikkerten. Den første uken med jakt er det mye folk ute i terrenget også (305 solgte kort), så man er mange om beinet når flokkene er i bevegelse. Det blir nok roligere omgivelser i kommende helgene, og jeg har også satt av to hverdager på tampen av jaktperioden på storbukk (midten av september går de i brunst), og det er veldig fine dager å være ute på jakt på.

Fredag hadde det blitt observert en ulv ved Tissvola, i full fart over ei myr. Ikke noe bly ble forløst denne gangen, men vi vet nå at i alle fall denne ene ikke hadde forlatt området helt på dette tidspunktet i alle fall. Denne observasjonen ble da gjort mye lenger sør enn de observasjonene og herjingene som har vært gjort tidligere i sommer.

Etter en liten periode med sønnavind, startet lørdagsmorgenen (ut i terrenget 06.03) med en tur opp på Kjesaråsknappen, et fint utgangspunkt for kikring og lytting når reinen står i skogen i sør. Det viste seg ganske raskt at vinden tydeligvis ikke hadde stått på fra sør lenge nok til at det var et bra utgangspunkt, og det snudde også raskt fra vest til nordvest og da er dette for langt sør. Reinen vil gjerne fort nordover igjen på nordavind. Så en flokk på Jota på vei ned fra Sølen og en flott i Øversjøkvelvet i kikkerten. Så da var det å komme seg til Fiskevollveien og opp på Stonga. Derfra kunne jeg se det to flokker i voldsom fart som passerte ved foten av Marsfjellet. Jeg rakk nesten den ene, men der var ingen store bukker, og farten var stor så det hadde ikke vært veldig aktuelt uansett. Men posten resten av dagen ble sørvestsiden av Marsfjellet, og ingen flere observasjoner av rein i det område. Da kvelden kom ble det observert en liten flokk med tre bukker og to simler, hvor det ene simla ble felt, på toppen av Tannvola. Det var disse jeg hadde planer om nærmere kontakt med søndag morgen.

Natt til søndag var av den hustrige sorten, dunsoveposen skal definitivt med neste helg! Og da jeg kom frem i bilen skjønte jeg hvorfor, -1 er friskt nok...  

Litt før halv seks begynte jeg å speide etter bukkene. Da jeg fant dem, var det en som hadde vært ute 4.15(!) som allerede var "på dem", jeg fikk da gleden av å bivåne felling av den ene og at de resterende drev rett vestover og til skogs, tapt bytte for meg altså. Etter nordavinden dagen før, hadde jeg tenkt å ta turen til det nordre området, men det var definitivt en tanke veldig mange andre også hadde hatt, så jeg valgte å bli midt i jaktbart område, med vind fra sørøst ville dyrene ønske seg nedover igjen. Det ble en lang dag i Akshaugen. Jeg så en flokk i Marsfjellet, som burde ha kommet mot meg om de forholdt seg til vinden, men det var nok jegere i området, og de dro nordvestover igjen. Etterhvert ble det også en flokk å se i Søskarven, men de hadde ikke dårlig tid. Men utpå ettermiddagen/kvelden, da hadde dyrene åpenbart kommet seg forbi "jegermuren" i nord og ville sørover igjen, men det ble i seineste laget for meg... Åtte er det ikke lov å skyte mer, og tre flokker begynte å nærme seg i  i sjutiden, men vi hadde fortsatt flere kilometer igjen mellom oss. Men, å få sett mange dyr sånn på tampen, er i alle fall motiverende for neste helg!


Utsikt til Sølen fra Kjesaråsknappen

Sølen på dagtid, sett fra Stonga

Sølen klokken åtte, sett fra nedre del av Stonga

Frisk temperatur

Akshaugen i soloppgang

Utsikt til Sølensjøen fra baksiden av Akshaugen

Så lenge jaktburka ikke blir ulovlig,m så er jeg fornøyd... Ikke plagsomt varmt på søndag kan en vel si...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar