Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

fredag 26. juni 2026

14.6.26: Scenic loop Road og Naples

 

Søndag formiddag, det er varmt og vi er på vei vestover

Vi kjørte the Loop Scenic Road fra Tamiami Trail. Vi har hørt at den kun funker for wildlife spotting på vinteren, fordi sommeren er for våt. Men siden denne våren/sommeren så langt har vært veldig tørr, prøvde vi oss. 
Det første vi møtte var en Florida-bløtskilpadde. Artige typer

Og endelig kunne vi vise Maren alligatorer også! Da senk skuldrene noen hakk, jeg føler jo at vi må i set minste vise gjestene våre alligatorer når de er på besøk. Men jeg husker jo også hvor vanskelig det var å finne den ene da jeg var her for første gang for to år siden! 

Tett på 

Så kom vi oss til Naples, og siden det var midt på dage , var det uteservering vi gikk for, av hensyn til Svipp og Laika. 
Og vi fant et utrolig bra sted!  Slice shop har et utrolig bra utvalg forskjellige pizzaer, og så bestiller du stykkvis. Slik får du en mye mer behagelig mengde mat enn når du må bestille hele pizzaer, og ikke minst så får du smake litt forskjellig. Vi tok to biter hver og smakte av hverandre

Trøffelpizza og oppned-pizza (=chicago style)

Gutta koser seg 
Gunnar fikk for øvrig feiret farsdag dobbelt opp og fikk gaven  en uke for tidlig, fordi jeg blingset. Men jeg hadde jo gledet meg sånn til å gi ham den nye t-skjorten med Svipp og Laika på! Er den ikke fin? 

Sjekk den fine lampen/takdekorasjoneb! 

Så gikk vi oss en tur i hovedgata 5th Street

En av butikkene hadde til og med en sovende katt ikledd skjørt i utstillingsvinduet sitt. Dette er et veldig high end område 

Vi kjørte alligator Alley tilbake, fordi vi skulle besøke Elevated Boardwalk. Typisk nok klarte vi å bomme på avkjøringen, så det ble ikke noe av. Men flytende dessert på Dunkin fikk vi til! Laika ville også smake 

Vi rakk til og med tur før det ble for mørkt ute da vi kom hjem 

Vi rakk til og med en prat med nabohestene

Vi koste oss i den vakre solnedgangen



13.6.26: Mangofestival og Rotaryfest

 

Mangofestival! Gunnars drømmedag! 
Vi tok turen og hadde en fin formiddag i Fairchilds Botanical Garden. 

Det var mye mindre å smake på på ordinær inngang enn vi hadde sett for oss, men vi hadde jo en fin dag for det. Her var det flere titalls forskjellige mangoer å få kjøpe. Man kunne også kjøpe med seg forskjellige mangotrær. 

Det var litt dyrt, så det ble ikke hamstring. Men Gunnar kjøpte med seg fire forskjellige mangoer for å teste ulike smaker 


Det er en fantastisk park å besøke, 
Veldig fint å kunne se de vakre plantene som lever ute for besøket vårt også



Mange fine boder med vakre ting. Disse shakene i casmere fristet så utrolig! Hadde jeg visst at jeg skulle flytte til Norge igjen snart, hadde jeg unnet meg et. Men det føles litt feil å svi av over 2000,- for noe jeg ikke vet når jeg får bruk for i det daglige 

Elsker fargen! 

Etter å ha løpt gjennom dusjen og skiftet, var det tid for Rotaryfest! Amerikansk kake! (Det er en av tingene som er uvant for meg: det er veldig vanlig med kjolejakt her. Og det snakkes ikke som om det er ekstra stas med hjemmelaget heller. Hadde jeg ikke hatt annet å fylle dagene med i forkant, hadde jeg tatt initiativ til kakebord på tradisjonelt norsk vis (temaet for festen var at vi kommer fra ulike nasjoner, så jeg kunne fint brukt argumentet om norsk tradisjon), men det kan man jo ikke uten å bidra skikkelig selv. 
Og kaken ble fin den, med blått for klubbens farger. Og den hadde hatt kakestykker til 60, og kostet bare 30$


Og vi fikk ny president
I fjor ble for øvrig klubben 100 år, men da utgikk festen. Så da ble det jubileumsfest i år

Det ble en veldig hyggelig kveld med blide folk. 
En annen erfaring vi gjorde oss, eller rettere sagt fikk bekreftet fra tidligere: amerikanske fester er kortvarige. Alt var ferdigstilt på tre timer… men da hadde vi også rukket å få amerikanerne med på norsk karaoke, The FOX og Take on my slo godt an! 

Karaoke, du og trubadur

søndag 21. juni 2026

12.6.26: South Beach & BassPro

 

Svipp startet dagen med firfislefall av den imponerende og samarbeidende sorten. Laika oppdaget den, jaget den opp veggen utenfor vinduet nngangen, og på vei opp glapp den taket og datt bakover: da var svipp der og fanget den i luften! Dette er en av, om ikke den største, de har tatt

Så bar det ut til South Beach




Miami Beach syder av VM-feber nå! Jeg er så glad for å ha besøk nå, hvis ikke hadde vi jo aldri fått med oss dette! -Miami Beach er jo ikke et sted vi reiser uten å ha en spesiell grunn.., 

Norske flagg gir alltid klump i halsen! 

Varmt nok… +34

Vi hadde bestemt oss for å gå for brunsj på turistfelle, og det fikk vi til. Men det er koselig å spise langs Ocean Drive da. Det ble alkoholfri Miami Vice og teøffelpizza. Så godt! 

Flaggene til alle deltakerlandene i VM bak Miami Beach-skiltet



På vei hjem hadde jeg lagt inn en stopp på himmelriket for alle friluftsinteresserte: BassPro

…og det gikk som det måtte gå… 
Så moro! 



tirsdag 16. juni 2026

11.6.26

 

Startet dagen med en ny amerikansk kulinarisk erfaring for besøket: IHOP. Det ble både frokost og pannekaker. Alltid godt! 

Så var det Everglades som stod for tur. Klassisk tur, via Royal Palm til Flamingo. 0! Alligatorer å se! 
Men svære gresshopper, skilpadder… 

…og Ahinga

Og manateer

Og flere krokodiller. Dette er Half Jaw, ennfastboende i Flamingo. Jeg har bare sett ham på bilder før, så det var veldig gøy å se ham live. 

Et karakteristisk utseende, med halv underkjeve

I tillegg fikk vi kjenne på at myggsesongen var i full gang i Flamingo, så vi drøyde ikke veldig lenge før vi returnerte hjemover

Men først: Robert’s here. Det ble  smoothien, mango og geiter

Rotaryklubbens utdeling av scholarships i avisen hadde de også. Jeg fikk ikke med meg den seremonien, for da var vi i Kentucky 

Middagstid da vi kom hjem. Spekemat er alltid godt i sommervær 

Laika passer på at ikke noe godt forsvinner uten at hun har fått bistå på veien 

Og så tikket det inn meldinger fra gamle ansatte med bilder fra nattevandring over Krokskogen og at de hadde påause på Elgseter. Koselig at de vil det