Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

lørdag 27. juni 2026

17.6.26: Coconut Grove

 

Onsdag=Rotary

Ny kjole i perfekt rosafarge fra Amazon, så fornøyd.  Veldig nært bilde dette da, men da synes i alle fall fargen! Ikke så ofte en får tak i så knæsj rosafarge! 

Vi hentet Gunnar etter jobb for å dra på dagens utflukt.  Han hadde hatt testsmaking i dag, og tok med smakebiter for oss også

Alltid fint å kunne gå litt tur i Coconut Grove

Og det er jo ikke veldig uvanlig om dagen, men jeg kjenner hjertet sprenge like hardt i brystet hver gang jeg ser det norske flagget. There’s no place like home 

Jentene tok seg en tur innom favorittbutikken: Palm Produce Resortwear . Alltid så hyggelig å komme inn der. De har så mye fint og prisene er til å leve med. Og endelig fikk jeg møte eieren selv også, han er så hyggelig og brenner for butikken sin og lokalhistorien 

Nesten som på Capri! helt magisk! 

Vi gikk for middag på Baiablu . Et sted jeg synes har fristet flere ganger før, blant annet fordi de har så lekre kunstglass på bordene utenfor. 
Vi fikk til og med ta med hundene inn, noe som gjorde godt i varmen! 

Og de tryller frem de nydeligste, autentiske retter. Det føltes virkelig som å være tilbake på Capri igjen 

Alle koste seg 

Konseptet er Amslfikysten, og vi synes virkelig de treffer! Verdt et besøk! 

Så tuslet vi litt rundt i Coconut Grove… 

Vi koste oss med dessert på The Salty . Tre donuts, som vi delte i tre, så alle fikk litt av alt. Så godt 

Som vanlig, så skrudde Svipp på sjarmen da det satt unge damer på nabobordet. Den gutten er virkelig en stor flørt! Og de elsket ham. Da vi reiste oss, var han umiddelbart ved bordet deres, for kos og foto 

Så gikk vi en runde ved havna før vi kjørte hjem. Laika koste seg selvsagt også





16.6.26: Norge-Irak

 

Etter å ha sikret overvekt i den nye kofferten til Maren også, gjennom handletur på Walmart (Walmart har så mye bra, alltid verdt en tur innom. Selv kom jeg hjem med to kjoler og en nattkjole jeg strengt tatt ikke trengte, men som var veldig fine, blå og billige…). Bar det av gårde til nærmeste sted vi kunne se fotballkampen! Med spanske kommentarer og foodtruck

Det ble fritert kylling til middag, det blir jo ikke så mye mer amerikansk enn det

Hurra!!! Å åpne VM med å vinne 4-1 var jo helt vilt! For en kveld! 

Da jeg kom hjem, oppdaget jeg at jeg hadde hvitvasket penger… Jeg hadde sjekket lommene, men tydeligvis ikke godt nok… Men alle de sju 1$ hadde klart seg veldig fint! 
Så etter å ha tørket over natten, hadde jeg plutselig masse happy dollars til Rotarymøtet dagen etter 



15.6.26

Dagens agenda: SHOPPING! 
Boot Barn og Sawgrass Mills, så ser vi hva som skjer… 
Det kan allerede avsløres at vi var på Sawgrass Mills da de stengte, klokka ni… 
Men til vårt forsvar skal det sies at vi brukte tre ganger så lang tid på å komme oss hjemmefra til første butikk også. Ulike på Turnpiken og et kjøremønster litt mer aggressivt og kaotisk enn hva vi er vant med i Norge, gjorde at ting i alle fall ikke gikk fortere enn det kunne gjort… 

Men, vi kom oss frem til Boot Barn vi! 
Og selv om vi hadde opp til flere primærbehov vi hadde behov for å dekke da vi ankom, var alt glemt da vi steg innenfor døren! 

Timene fløy! 

Og vi tok med oss noen bæreposer med en smak av himmelen på vei ut… 

Første stopp på Sawgrass Mills, ble dagens måltid. På erkeamerikanske Cheescake factory

Ååååå: kakedisken! 

Cheesecake factory driver altså «scratch kitchen», det vil si at maten produseres fra bunn på stedet

Men kakene produseres på egne steder og sendes ut da. Vi delte en med salt karamell til dessert, og det var så godt! 

Så bar det videre: Vi rakk Nordstrom Rack, Arian og TJ Maxx før de stengte. Kofferten ble nesten helt full innen vi kom oss til bilen igjen 

Maren viste frem skattene sine i en haul da vi kom hjem. 
Det er jo veldig moro å få tak i ting som er litt annerledes enn hjemme da, det kjenner vi også veldig godt igjen! 

Det ble pose fra både BB og TJ  på meg også. På BB gjorde jeg salgskupp: lave cowboyboots (perfekt i Florida) og en pelsvest (perfekt å ta med hjem til Norge) til halv pris. Det er sånt som selv Gunnar liker! 

Vel hjemme igjen hadde jeg også fått noe i posten. En liten vifte til å ha rundt nakken. Gleder meg til å prøve den, tror den kan komme veldig godt med i Floridavarmen 








fredag 26. juni 2026

14.6.26: Scenic loop Road og Naples

 

Søndag formiddag, det er varmt og vi er på vei vestover

Vi kjørte the Loop Scenic Road fra Tamiami Trail. Vi har hørt at den kun funker for wildlife spotting på vinteren, fordi sommeren er for våt. Men siden denne våren/sommeren så langt har vært veldig tørr, prøvde vi oss. 
Det første vi møtte var en Florida-bløtskilpadde. Artige typer

Og endelig kunne vi vise Maren alligatorer også! Da senk skuldrene noen hakk, jeg føler jo at vi må i set minste vise gjestene våre alligatorer når de er på besøk. Men jeg husker jo også hvor vanskelig det var å finne den ene da jeg var her for første gang for to år siden! 

Tett på 

Så kom vi oss til Naples, og siden det var midt på dage , var det uteservering vi gikk for, av hensyn til Svipp og Laika. 
Og vi fant et utrolig bra sted!  Slice shop har et utrolig bra utvalg forskjellige pizzaer, og så bestiller du stykkvis. Slik får du en mye mer behagelig mengde mat enn når du må bestille hele pizzaer, og ikke minst så får du smake litt forskjellig. Vi tok to biter hver og smakte av hverandre

Trøffelpizza og oppned-pizza (=chicago style)

Gutta koser seg 
Gunnar fikk for øvrig feiret farsdag dobbelt opp og fikk gaven  en uke for tidlig, fordi jeg blingset. Men jeg hadde jo gledet meg sånn til å gi ham den nye t-skjorten med Svipp og Laika på! Er den ikke fin? 

Sjekk den fine lampen/takdekorasjoneb! 

Så gikk vi oss en tur i hovedgata 5th Street

En av butikkene hadde til og med en sovende katt ikledd skjørt i utstillingsvinduet sitt. Dette er et veldig high end område 

Vi kjørte alligator Alley tilbake, fordi vi skulle besøke Elevated Boardwalk. Typisk nok klarte vi å bomme på avkjøringen, så det ble ikke noe av. Men flytende dessert på Dunkin fikk vi til! Laika ville også smake 

Vi rakk til og med tur før det ble for mørkt ute da vi kom hjem 

Vi rakk til og med en prat med nabohestene

Vi koste oss i den vakre solnedgangen



13.6.26: Mangofestival og Rotaryfest

 

Mangofestival! Gunnars drømmedag! 
Vi tok turen og hadde en fin formiddag i Fairchilds Botanical Garden. 

Det var mye mindre å smake på på ordinær inngang enn vi hadde sett for oss, men vi hadde jo en fin dag for det. Her var det flere titalls forskjellige mangoer å få kjøpe. Man kunne også kjøpe med seg forskjellige mangotrær. 

Det var litt dyrt, så det ble ikke hamstring. Men Gunnar kjøpte med seg fire forskjellige mangoer for å teste ulike smaker 


Det er en fantastisk park å besøke, 
Veldig fint å kunne se de vakre plantene som lever ute for besøket vårt også



Mange fine boder med vakre ting. Disse shakene i casmere fristet så utrolig! Hadde jeg visst at jeg skulle flytte til Norge igjen snart, hadde jeg unnet meg et. Men det føles litt feil å svi av over 2000,- for noe jeg ikke vet når jeg får bruk for i det daglige 

Elsker fargen! 

Etter å ha løpt gjennom dusjen og skiftet, var det tid for Rotaryfest! Amerikansk kake! (Det er en av tingene som er uvant for meg: det er veldig vanlig med kjolejakt her. Og det snakkes ikke som om det er ekstra stas med hjemmelaget heller. Hadde jeg ikke hatt annet å fylle dagene med i forkant, hadde jeg tatt initiativ til kakebord på tradisjonelt norsk vis (temaet for festen var at vi kommer fra ulike nasjoner, så jeg kunne fint brukt argumentet om norsk tradisjon), men det kan man jo ikke uten å bidra skikkelig selv. 
Og kaken ble fin den, med blått for klubbens farger. Og den hadde hatt kakestykker til 60, og kostet bare 30$


Og vi fikk ny president
I fjor ble for øvrig klubben 100 år, men da utgikk festen. Så da ble det jubileumsfest i år

Det ble en veldig hyggelig kveld med blide folk. 
En annen erfaring vi gjorde oss, eller rettere sagt fikk bekreftet fra tidligere: amerikanske fester er kortvarige. Alt var ferdigstilt på tre timer… men da hadde vi også rukket å få amerikanerne med på norsk karaoke, The FOX og Take on my slo godt an! 

Karaoke, du og trubadur