Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

tirsdag 3. mai 2022

USA - NYC - Urban walking

Favorittaktiviteten i NYC er urban walking som de kaller det her borte. Sightseeing til fots er en annen måte å si det på. Det ble ca. 80 km til fots på fredag, lørdag og søndag. Mye fint å se.

Det ble en runde i Central Park, her fra nordsiden av Onassis reservoir, utsikt mot Midtown

High-line park er et must


På vei ut for å finne frokost, Metlife building er ikonisk midt i Park avenue


Aiaiai, den beste bagelplassen i NYC er stengt. Strek i regningen...


Park avenue


Her går gondolen til Roosevelt Island, og broen til Queens. Jeg tok broen.


Queensboro bridge


Her ser man ned til Roosevelt Island


Over i Queens ser man Manhattan i det fjerne


Queensboro bridge


Denne reklamen er normalt veldig synlig fra Manhattan og East River siden.


Manhattan er jo fin fra Queens da


Gåtur i Long Island City, Queens.


Her er det solsenger. Siden det ikke ble frokost på Manhattan før jeg kom til queens, og her er det ikke så mye som er åpent før utpå dagen er det jo ikke så dumt med ledig solsenger


Og sol...


Fra Long Island City




Brunsj i Long Island City, øl før klokka 12...


Gikk videre til Brooklyn og over til Manhattan igjen fra Williamsburg bridge


Plutselig fant jeg jammen den andre Ess-a-bagel i NYC, da ble det bagel allikevel


Lox cream cheese bagel


Grei tur på en lørdag, glemte å starte fra hotellet, men fikk noen forstyrrelser i signalene mens jeg spiste så totalen på noe over 30 km stemmer bra.

 

USA - New York City

 Jeg skal til Virginia og North Carolina på denne turen, men det er kjappere med direktefly til NYC og leiebil derfra, så da blir det en helg i byen før turen går nedover. Ankomstdagen ble brukt til en liten løpetur langs Hudson i behagelig vær


Frihetsgudinnen ser man jo

Etterpå en middag med Ole Christian på Johns pizzeria, det er nesten blitt et stamsted nå, tredje gang jeg er her på 4 måneder.

Tilbake til hotellet, jet-lagged. Trøtt. ZZZZZZ

Wanna get high tonight, sir? Her er gress lovlig, men jeg takket høflig nei.

søndag 1. mai 2022

Vårkveld

 

Blåveisen blomstrer! 






Bulgarsk påskebrød

 

Det er mange fordeler med å jobbe med folk med ulik bakgrunn. En helt personlig grunn, er at du får muligheten til å bli kjent med ulike kulturer på ulikt vis. I dette tilfellet har jeg lært mer om ortodoks feiring av påske, som i år foregikk uken etter vår feiring. Og mandag etter fikk jeg smake på dette nydelige bulgarske påskebrødet. Inner litt om julekake, men med litt flere krydder. Veldig godt til tekoppen! 

Elg i nesa

 

Kua har ikke jaget fra kalven enda, men det er nok ikke lenge igjen nå. Jeg fikk sett dem fordi Svipp fant lukta. 


Stopp på Elverum

 

Guttastemning på topp da vi så andre omgang av Moldekampen på Elverum på vei hjem. 

Kveldstur på Skarsetervegen

 


Vi kunne jo ikke bare sitte i bilen med slikt vær ute på søndagen! Så vi gikk innover Skarsetervegen og endte med å gå helt til setra. Mest bart, og veldig fint føre. Var spent på om vi fikk se noen store spor i veien innover, da han pleier å farte rundt i disse trakter på denne tiden. Det gjorde vi ikke, men om ryktene stemmer, var vi nok ikke veldig langt fra hverandre denne kvelden. 







En tid for alt

 

Takk for sesongen, det har vært fint. Sees igjen etter elgjakta. 

Søndagsbesøk med -tur


Koselig besøk på verandaen på søndag! Så deilig å kunne sitte ute i timevis i sola i midten av april. Etterpå gikk vi en liten tur innover Friisvegen, på beina denne dagen. 


Mamma og de grå



Beverjakt

 


Lørdag kveld stod beverjakt på agendaen. Nydelig vær og en skikkelig aktiv beverfamilie å følge med på! Det var full underholdning fra et foreldrepar og deres to barn fra ende til annen. Hvorfor det ikke ble skutt? De holdt seg i/ved vannet og hytta, og de må gå unna vannet før de kan skytes, særlig ved rennende vann. Om byttet faller i elva og bli borte. Utrolig moro å se på dem og alle de fine familiemekanismene. Har du mulighet til å sitte ved en beverkoloni en gang, bør du prøve. 

Til fots denne gangen. Deilig å kunne gå på bar bakke i skogen igjen 



Etter å ha pådratt seg våte tær på vei it på post, var det godt å kunne pakke inn beina i fjellduken på post

Svipp var veldig flink, og fulgte stille med på beveren 



Vi følger med


…og solen går sin gang…