Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

mandag 5. juni 2023

Chile med jobben

 Skal på jobbetur til Chile igjen, først en tur innom Bit på Gardermoen for en godbit (eller 4 for 120 kroner ble det faktisk)



Soloppgang på vei inn til Chile


Andesfjellene er snødekte, det er jo vinter (høst = som november/desember i Norge) her nå


Ankom Chile (Vitacura byde i Santiago) klokken 0900 - what to do, hotellrommet var ikke klart. Måtte ta en gåtur i jobbeskjorta, opp på en høyde der Chilenerne går tur i helgen


Kjent figur


Enda mer kjent figur (San Cristobal)


Fikk tips av en kolega på jobben om å teste Pizzeria Tiramisu på Plaza Peru, og prøve rekepizzaen. Det smakte godt, men neste gang blir det parmaskinke tror jeg.


Søndagen ble det ny tur på åsen over byen, her fin utsikt mot Vitacura (bydelen der eg bor (som Frogner i Oslo)) og mot ndesfjellene:


Monument på toppen


Middag ble takeout fra en av favoritt-takeoutkjedene fra New York, P.F.Chang


Middag på hotellrommet


Frokost mandag morgen på flyplassen


Ankommet hotellet i Puerto Varas, sør i Chile = Patagonia


Det ble en tur her også ved en sjeden solmulighet


Vulkanen viste seg frem fra skyene


When in Chile, BIFF


Vulkanens topp er i skyene, men resten synes. Det er et skisenter på vulkanen som de anbefalte her nede, kun 1 time unna. Prøvde ikke det.


Breakfast with a view fra hotellet



Retur - frokost på flyplassen i Puerto Montt


Flyplassen i Santiago


Air France hadde noen supergode kjeks med ost - de håper jeg å finne i en butikk en gang


Endelig hjemme igjen, og ut med fruen <3 og Svipp for å kose oss i sommervarmen i Sandvika:

Rognliarunden

 

Deilig runde til Rognlia i godværet! Har aldri møtt så mange på runden vår noen gang, til og med kjentfolk! Nydelig vær, føre, omgivelser og temperatur. Det går fortsatt fint å gå tur med hund på dagen, men det skal ikke bli så mye varmere nå før turen må legges litt senere, med andre ord: sommeren er i anmarsj! Og i dag så vi til og med sauene på Rognlia, det var full konsert av små og store da de ble foret. 









lørdag 3. juni 2023

Onsdag

 

Våpensmnestiet gikk ut torsdag, så da ble et uregistrert eksemplar lever politiet for å bli spiker på onsdag.  Siden vi har sikker lagring, blir gjerne våpen som arves eller finnes tatt med hit, da er det greit å kvitte seg med det som ikke skal registreres og brukes når en kan. 
Etterpå hentet jeg skinnet til Donner hos Roars pelsindustri og ikke minst: betalte høstens bukk. Så nå er det meste på stell. 

John Savio

 


I vår var jeg så heldig å vinne (nok) en Instagramkonkurranse! Jeg melder meg bare på konkurranser der jeg virkelig har lyst på premien, og dette bildet har stått på ønskelisten i mange år (riktignok i svart/hvitt, men fargene vokser på meg), «Alene» av John Savio. John Savio har flere utrolig vakre bilder av rein, men dette er en start i forhold til trykkene. 

Det er i størrelse XL, så jeg må ut for å finne ei ramme på 70x50, så skal det få en plass på Vinterpalasset, hvor reinsbildene våre henger. 


På grunn av at premien var forsinket, fikk jeg faktisk med et bonustrykk også, en gave til en verdi av 3000,-, det skal en ikke kimse av! Så jeg er veldig fornøyd med Artattack både med produktet som jeg vant (motiv, papirkvalitet, størrelse…) og den utrolig gode servicen de har gitt! 

Tirsdagslufting


Svipp har blitt så glad i å være ute nå! Det er så godt å se at han har blitt så avslappet at han kan kose seg med å være ute på plenen på egenhånd! 

Og han er alltid klar for tur! 



På tirsdag gikk vi Rognliarunden

…som endelig er helt bar! 

Mye blomster på blåbærriset i år! 

Svipp synes det er spennende med lammene på Rognlia, morsom lyd

På det store jordet inntil stien var det tomt nå

Rognlia er passert, og vi er på vei nedover igjen 

Og så så vi en enslig elgku, det er så mye morsommere å gå tur med hund! 

Peoner

 

Av de vakreste blomstene jeg vet! Og det er selvsagt grunnen til at vi har 6 av dem i Hagen også. Dessverre blomstrer disse akkurat når vi er bortreist på ferie, så da er det fint å jukse litt når de begynner å dukke opp i butikken på våren! 

Morgenlufting

 


Svipp elsker morgenlufting er helt fantastisk! Da koser han seg maksimalt: rusler sakte, smiler fra øre til øre, vil ha noen kosestopp underveis og nyter tiden sammen. 






Andre pinsedag 2023

Vi våknet til snøvær… 

…etter å ha spist brunsj og ryddet oss ut, kjørte vi avgårde for å gå tur… 

Det ble til Skarsetra, vi snudde da veien var dekket av snø


Så dro vi til Mostua. Det ble gobiter til de firbente og vafler til oss på to 

Svipp skjønte ikke helt vitsen med å skulle dra igjen.,. 

Vi kjørte Venabygdfjellet og passerte Muen 

Hilste på Laika og søsteren hennes (vi vet ikke hvem som er hvem enda) 


I Lommedalen tok elgen imot Svipp og meg

Og rådyret tok oss imot innenfor bommen