Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (882) Hverdag (485) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

lørdag 10. november 2018

Peer Gynt på Det Norske Teateret

Hilde og jeg bestemte oss raskt for at vi måtte se Toralv Maurstad i rollen som Peer Gynt i høst da det ble satt opp, og vi angret ikke!
Denne oppsetningen starter med møtet med Knappestøperen, og gjennom forestillingen ser Den gamle Peer Gynt tilbake på livet som har gått. Alle de kjente scenene kommer litt om hverandre, og den enkelte har ikke så stor plass som vi ofte opplever. Nettopp fordi, det er minner. Gamle Peer tar en og annen av replikkene, plutselig står han midt i det, men som oftest står eller sitter han og observerer. Peer i ulike aldre og situasjoner spilles av ulike skuespillere.
Jeg funderte en del på hvordan denne forestillingen hadde vært å se om jeg ikke kjente Peer Gynt fra før, ville disse hoppene skapt forvirring? Ville jeg skjønt hvorfor enkelte av scenene i det hele tatt var med? Uvisst. Det kan hende at det ikke hadde hatt noen betydning. Men, slik både Hilde og jeg opplevde forestillingen, så ble i alle fall slutten virkelig sterk. Så sårt og vemodig. Livet som gikk. Det gjør noe med deg som tilskuer, jeg tror ikke noen gikk ut av teateret den kvelden uten å være berørt.

Resten av forestillingene i 2018 er utsolgt, men det er lagt ut nye billetter for våren 2019. Om du skal se noe i 2019, vil du ikke angre på at det var Peer Gynt på Det Norske Teateret!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar