Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (479) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 18. september 2017

Nytt våpen!

Nå er våpenet komplett og testet. Og eieren er storfornøyd! Ny rifle, ny kikkert og ny lyddemper. Kjøpe våpen tar tid. Du skal finne noe du har lyst på, søke om å få lov til å eie det, så skal det tilpasses hos børsemaker (det gjelder for kortlemmede folk som meg) og kikkerten skal monteres på. Så skulle jeg også ha ny lyddemper som ble bestilt og levert på onsdag, geværet var ferdig fjenget, så jeg trengte ikke få gjort det hos børsemakeren. Så gjenstod å teste. Med tanke på at våpenet allerede var justert til min størrelse, var det litt skummelt, er for sent å angre på kjøpet når kolben er justert til småfolk, for å si det sånn... Men, ingen grunn til bekymring! Innskytingen på banen var gjort på tre skudd (XXL hadde gjort en god jobb med grovinnstillingen), så resten av skuddene ble ren trening. Blyskuddet satt også der det skulle. Og selv om lette våpen sparker godt, var det heller ikke jeg merket noe til, lyddemperen gjorde nok jobben sin her.
Kolben er passe lang, slipper å strekke meg for å "nå frem", så børsa er lett å holde støtt. Stokken er forholdsvis smal, så den ligger godt i en liten hånd og en ruglete overflate er også behagelig å holde i.  Kikkerten føles også bra, men der vil nok fordelene merkes enda bedre når den blir testet i forskjellig vær. Lyddemperen ser bra ut: matt gull, matcher stokken godt! Får vinne ut noe spennende å gravere inn etter hvert. Og den sitter godt på, også etter 10 skudd, så noen justering synes ikke å være nødvendig.

Klar for å skyte inn på benk

Ferdig innskutt, klar for å skyte "ordentlig", teste og kjenne hvordan det føles...  

Weatherby Mark V Ultra Lightweight
 Amerikansk rifle som er lett, bare 2,6 kilo. Stokken er laget av Kevlar, den er hul, derfor måtte børsemakeren konfereres med før jeg kunne ta valget. Vekten og at den er behagelig i hånden er grunnen til at valget falt på denne. 
 


Zeiss Victory HT 1.5-6x42
Tysk kikkert som beskrives som en meget god allrounder. Da selgeren skulle si noe som ikke var positivt med den, var det at jeg kanskje måtte vurdere noe annet for nattjakt... Bra i dagslys og skumringen, og da holder det for min del! Trådkors og rødpunkt. Den har en hinne som skal gjøre at dogg og dråper ikke fester seg til siktet, den gjør også at det er lett å rengjøre for rusk og rask. HT handler om at kikkerten har god kontrast, og det er jo ønskelig når du skal få et dyr i fokus som skal ned. 513 gram er lett, og lett matcher ultralight'en godt! 


Hausken Jakt JD 184
Lett demper (270 g) som demper rekylen med 40-50%. Grunnen til å bruke demper er å minske rekylen og smellet (et smell kan være nok for tinnitus...!), rekyl er et egoistisk behov, smell er av hensyn til meg selv og de jeg ligger ved siden av på skytebanen, jeg setter i alle fall stor pris på når naboen har demper på rifla si. I tillegg demper den også munningsflammen når du skyter, i skumringen kan lysglimtet ødelegge for muligheten til å se hva som skjer i/etter treffet. Og så er jo denne utrolig lekker også da, i gull. 

"Den følelsen", giveren måtte få en umiddelbar tilbakemelding etter testing på Løvenskioldbanen 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar