Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 20. september 2020

Epilog


Jobben begynner når viltet ligger på bakken. Da skal innholdet ut, dyret skal fraktes ut av terrenget, veies og så skal det bearbeides. 
I år var jeg jo så heldig at jeg hadde fått meg min egen tralle. Rendalstralla er et utrolig kjekt redskap for å frakte viltet ut av terrenget. Ei båre, men et hjul under. Jeg ville ha en som er så lett som mulig, samtidig som håndtakene kunne justeres. Vanligvis går jo jeg med skuldrene langt over ørene når jeg triller rein ut, det er ikke et problem lenger. Østerdalen Service leverer traller slik kjøper vil ha dem, om min ble laget akkurat slik jeg ønsket. Det som var ekstra genialt, var at de justerbare håndtakene er også avtagbare, så det gjorde at jeg fikk plass til tralla bak i bilen. Praktisk, da er den alltid med!
Opp på morgenen, å trille inn går fint på egenhånd, å trille ut er best når man er en foran og en bak. På grunn av den kjekke kanten rundt, ligger reinen stødig på, uten noe mer tau. 
Jeg fikk reinen i bilen, fikk veid den på Åkrestrømmen, før jeg tok den med på luftetur til fjells igjen i påvente av å levere til slakter (spennende å kunne være litt kikkertjeger når en selv kan slappe av med at alt er i orden. Det var fortsatt mange jegere igjen. Det er nok et år med relativt lav fellingsprosent i år. Alle skal ha bukk, bukkene har kommet sent inn i terrenget og når det er mange igjen på slutten, "ødelegger" vi for hverandre også med mange mennesker i terrenget). Jeg setter stor pris på å kunne levere reinen "med klær" når jeg allikevel ikke må flå og partere for å frakte ut av terrenget. Da holder slaktet seg så rent som overhodet mulig. Slakter holdt til i nærområdet og han tok imot og ville til og med ta vare på skinn og føtter for meg (føttene er til Lakka da). For å være på den sikre siden, ville selvsagt ikke bilen starte igjen etter avleveringen, så han hjalp til om med med å få start på den igjen, etter å ha måtte lånt seg startkabler på bygda. Jeg fikk hentet tralla mi ved Kjølvolden, så var det middag i Mostua neste.
Selv om reinen lå i bakken torsdag kveld, var klokka over seks fredag før jeg hadde ordnet opp i mitt, til tross for at jeg fikk hjelp med flåing og slakting. 


Siste reis 


Fremme ved bilen

Høstfargene begynner å gjøre seg gjeldende

På gjensyn med Sølen for denne gang

Middag i Mostua: finnbiff på menyen

...og trollkrem til dessert 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar