Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (880) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 27. september 2022

Jakt på Sikahjort

 

Dag to av skottlandsjakten foregikk på estaten vi bodde. Novar estate i Evanton, en liten halvtime fra Inverness. Her er det skog, og sikahjort som gjelder. Jeg hadde aldri sett en sikahjort i levende live før, så dette var spennende! 
Her er jaktdagen delt opp i to økter, en morgenøkt fra det lysner av dag og en kveldsøkt i det det mørkner, tre timer på hver.. Ronald er kjent her, etter å ha dratt hit årlig i en årrekke, så han ble plassert ut for å kunne jakte litt på egenhånd, mens jeg fikk gå med stalkeren Sam. Morgenrunden førte til at jeg fikk se min første sika, og skutt den. Som du kan se på bildet over ble jeg også «døpt», siden det var den første. Jeg kunne også høre den karakteristiske brunstlokken til sikabukkene denne morgenen, 3 plystrelyder på rad. Da vi kom på lyngheiene, kunne vi på lang avstand observere en stor bukk som jagde fire andre sikaer, brunsten er i gang. Ronald fikk lokket inn en nitagger på sin runde.

Etter en pause midt på dagen med fish & chips i Inverness og to andre ærender, var det ny runde. Nå skulle også Sam og jeg lokke, og vi prøvde oss inne i skogen, som minner veldig om Østerdalen med lav og lyng på bakken under furutrærne. Men trekken viste seg å være lunefull her og kastet fra alle retninger, her ville det ikke komme inn noe dyr. Vi forflyttet oss til et annet område, men heller ikke her var det mye aktivitet. Vi då noen hinder, men det var bukken som var av interesse nå, så de fikk gå. Det var en varm dag, så det var lite aktivitet i dyrene, og det ble med morgenens fall for oss. En ny og spennende opplevelse! 

Skytter med sikahjort

Soloppgang

Øverst oppi her så vi bukken som jaget fire andre, i en helt vill fart

Sam er på vei nedover igjen etter dagens første økt

Fornøyd skytter med ny sikarekord: 9 tagger


Lokking i skumringen 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar