Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

mandag 18. mars 2019

Kveldsskitur

 Lørdagskvelden brukte vi på skitur! De har ikke kjørt løyper her etter at det kom mer snø, så vi siktet oss inn på løype i lavereliggende strøk, fra By i Lommedalen. Vi tenkte at ved å gå ut klokka åtte en lørdagskveld, fikk vi gå temmelig alene (særlig siden den er Birkenhelg også), men slik var det jo ikke... Tydeligvis hadde vi valgt oss DEN kvelden hvor det var lagt opp til måneskinnstur til Greinihytta. Så, vi var ikke alene akkurat... Men, det var jo veldig hyggelig med fakler innover langs løypa da. Og alle vi møtte var blide og hyggelige.
Super gli og godt feste, en bra kveld!

Gutta





Trugetur


Det er skikkelig kjekt å bare kunne slenge på seg trugene på trappa hjemme for å gå seg en liten skogstur! Ikke noe langt eller avansert, men en fin økt ble det, opp på høyeste punktet på Olsen-Åsen.  Fin temperatur og kjekt føre, så ble det passe slitsomt å ta seg en runde. Føret for en firbeint akkurat nå er slik at hun har ikke sjanse til å sprenge noen andre dyr i alle fall... hun holder seg bak i sporet, gjerne på «baktrugene» mine, og koser seg med det. Men, da vi fikk øyekontakt med hjemmet, da rykket hun forbi og kom først «i mål»! Fin tur!


Prøvde seg på en liten avstikker, men fant fort ut at sporene bak meg var bedre! 



Tittei! 

Hjemme! 

Halen brukes aktivt for å komme frem på tungt føre! 


Kokeliko


Å teste nykomlingen på Bærums Verk har stått på to do-listen en stund nå, og på fredag fant Marte og jeg ut at i ettermiddag skulle det skje! 
Et koselig og personlig konsept med knapt to like stoler eller bord, variert og velsmakende utvalg på menyen av både vått og tørt, sprudlende personale, skjenkebevilling (for dem som er opptatt av slikt og (altfor) mange små unike skatter i butikkhyllene og på veggene som kan bli med hjem. 
Anbefaler å ta turen innom for en koselig kaféopplevelse! Jeg har ikke testet maten enda, men den berømte Marsipanbolla, smakte i alle fall godt til tekoppen! 

Dette bildet, laget av eierens mann, burde bodd på Vinterpalasset! Vrir hodet for å lage en plan for å få det til.,,


søndag 17. mars 2019

Tur på Kalvøya


Onsdag hadde Lakka og Bamse en liten oppgave på jobb, og siden jeg hadde avtale på kvelden, måtte vi jo ta en tur imellom (så ble de med Gunnar hjem etterpå). Så da tok vi turen rundt Kalvøya vi. Ikke en veldig lang tur, men veldig spennende med mye spennende å lukte på. Fint sollys fikk vi også! 











Zouq Sandvika


Siden jeg hadde en avtale onsdag kveld, møttes vi for middag i Sandvika. Zouq har holdt til rett ovenfor rådhuset en god stund nå, men det har liksom ikke vært «vår greie», så vi har ikke prioritert et besøk der. Men nå fant vi ut at vi måtte teste, vi kunne jo ikke si at det ikke var vår greie uten å ha prøvd, det er jo egentlig veldig usjarmerende...
Så, da skulle vi teste pakistansk mat da, og ble så positivt overrasket! Ikke var det så sterkt at det ikke smakte noe og ikke var det så kjedelig at det ikke fristet til gjentakelse. Vi sa faktisk: «ja, men hit kan vi jo dra igjen! Og de har take out også!»
Samosa med yoghurt med mynte var knallgodt! Naanbrødet smakte godt og Chicken korma smakte helt supert! I forhold til alt det andre, smakte butter chicken litt kjedelig, så den prioriterer vi ikke neste gang, siden det var så mye annet som så fristende ut! Så, vi skal tilbake altså!



Krabi thaimassasje

Har sagt det før og sier det gjerne igjen: Krabi thaimassasje anbefales på det varmeste! Dyktige rolk, gode priser og åpent etter arbeidstid, what’s not to like?!? Nå har de flyttet på seg i tillegg, så det ligger i etasjen over Nille utenfor jernbanestasjonen i Sandvika. Veldig praktisk for meg at det ligger rett ovenfor Kunnskapssenteret, da kan jeg myke meg opp etter samlinger i Sandvika. Slik jeg gjorde på torsdag.

Snart påske


Om du liker å pynte til påske, er det verdt å ta en titt på disse finingene! Europris selger store, , fine, påkledde, harehoppere i år til en trivelig pris. De to til venstre koster 299,- pr.stk., de to til høyre koster 249,- pr.stk. Så så fine! 

lørdag 16. mars 2019

Søndagstur


Veldig  godt å kunne gå seg en tur, første turen denne helgen, og det er ikke hverdagskost her i gården! Vi kom oss ut mens himmelen fortsatt var skikkelig blå og solen fortsatt strålte, og det var godt!



Lakka har sjekket ut ferske elgspor! Elgen har krysset veien i løpet av den siste timen 

Elgen er NÆR!


Lakka følger med på skogen, er det flere elger der borte? 

Dagen derpå


Da er det restefest! Vi fant også en ildfast form med nærmere 100 nesten ferdige bacondadler (steker dem i panne først, så varmer vi bare opp igjen i stekeovn før det serveres) som vi hadde glemt å sette frem i går, det gjorde seg på frokostbordet. Så, en fin start på søndagen, med frokost, skirenn på TV, ferdigstilling av gamlestua etter gårsdagens festligheter!

For et vær!

Jubilanten er klar for ny dag! Hadde visst ikke blitt så mye søvn, men mye tenking på kvelden før

Etter hvert kom alle seg opp

Tremila og annen sport på TV

Gamlestua er «på plass» igjen

Mamma 70 år!


7.3. fylte mamma 70 år! Jeg turde ikke ringe på selve dagen, av frykt for å avsløre vår store hemmelighet... Hemmeligheten er at vi, den yngre generasjonen, har planlagt overraskelsesfest de siste to månedene, og festen skulle avholdes på Elgseter 9.3.. Et godt og gyldig utvalg familie og venner ble invitert, og de aller aller fleste hadde mulighet til å være med på laget! Det er imponerende å tenke på at absolutt alle klarte å holde fasten hemmelig! For, etter at vi hadde løyet og løyet som aldri før, kom mamma, Gunnar og Erling Kristian hit på sekskjøringen for å hente meg som «måtte gå tur med Lakka og Bamse» (fordi «vi ikke hadde rukket det før på dagen»). Da hun kom frem fikk hun beskjed om å gå inn i kjøkkeninngangen, fordi bursdagsgaven stod der. Da hun kom inn der, var døren åpen inn i gamlestua som var full av gode folk som sang bursdagssangen for henne! Jubilanten mistet munn og mæle...
Resten av kvelden gikk med til god stemning, latter, skravling, spising, drikking, skåling og hygge!
Vi vil takke alle de engasjerte gjestene som delte kvelden med oss! Det var så moro at surpriseparty vekket engasjementet hos så mange (ikke bare oss som organiserte det). Det virket som om mange har gledet seg over å være med på luringen som har foregått bak jubilantens rygg,

Maten er klar og vi venter på gjestene!

...jubilanten starter spisingen...

27 mennesker og 2 hunder fyller gamlestua. Det er akkurat så mange vi får plass til i rommet med langbord uten å kaste ut noe av det som står der i det daglige (bare skyve litt på det). Bursdagshattene kom på til jubilanten kom inn og ble sittende på mange langt utover kvelden


Tone hadde gode ord til jubilanten 

Kaker og dessert må til! Pistasjkrem, pannacotta, sjokoladekake for de late, marsipankake og karamellpudding

Jubilanten starter selvsagt med bursdagskaken også 


Bamse voktet over kjøkkenet hele kvelden, her har trafikken roet seg og Bamse kan slappe av og strekke ut 

...også litt kos da...

Bataljonen 

03:40



....