Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 20. september 2023

Reinsjakt 2023, dag 9

 


Søndag, og det begynner å dra seg til. Bukkene kom dagen før, opprinnelig siste jaktdag er mandag (men på grunn av svært lav fellingsprosent har jakten blitt forlenget med seks dager), selv om jeg kunne jakte helgen etter også, ville jeg vært svært skeptisk til skyte bukk da, med tanke på brunsten. 

Sikten var såsom så på morgenen, fra disig til tett skodde. så det var vanskelig Åse om det var en retning som utpekte seg i forhold til hvor jeg skulle gå. Det endte med at jeg skulle ta nok en dag på Stonga, men før jeg gikk ut, så jeg rumpene på rein sør for Stonga, på Kjelåsen, så da endte jeg med å gå dit i stedet. Jeg kom innpå flokken. Det krydde ikke av store bukker akkurat, men det var noen. Flokken bestemte seg for siesta, så da var det bare å vente. Jeg hadde 120 meter hold, godt anlegg på sekken og god plassering med tanke på vind. Hele moroa endte med at det loffet inn to andre jegere, rett opp og ned og med dårlig vind. Og da var det poff!: reinen var borte, stakk rett til skogs! Jeg fulgte etter gryntingen et stykke i skogen, men måtte til slutt gi opp. Dagens siste økt ble ved Tannvola. Gikk opp ved foten av Tannvola, og fikk øye på bukkeflokken fra dagen før i skogen. De var stresset, så gikk samlet. Jeg var nær, men fikk ingen løs. Fulgte etter bak i håp om at de roe ned, men det var ikke aktuelt, så jeg satte meg ned, fikk tørket svetten av ryggen (det var en veldig varm dag i skogen) og spiste blåbær. Etterpå tuslet jeg opp i snaua og satte med til med kikkerten mot Sølen, Tissvola og skogkanten mot Tannvola. Reinen vil gjerne trekke opp i snaua på kvelden. Jeg fikk en piggokse på kornet, gikk en runde på fjellet, og da jeg hadde tenkt å tusle mot bilen igjen, hørte jeg grynt... Bukkeflokken stod samlet, guttastemningen var på topp og jeg la meg til bak en gammel trestokk ovenfor, i fall de bestemte seg for å trekke opp. De trakk opp, men kom tett i tett, mens de spiste fra bakken. De passerte meg på kort hold, men hva hjelper det, når ingen fristilles? Men moro var det, uansett! Samme flokken som kvelden før, på samme tidspunkt, akkurat på den tiden man setter punktum for dagen. 

Jeg bestemte meg for å bli i Misterdalen denne kvelden, og være på plass igjen når det lysnet dagen etter, i fall bukkene tok kvelden der. 

Soloppgang

Tannvola og Tissvola

Jeg er klar!



Slapper av

Venter på rein, med utsikt mot Sølen og Tissvola

Piggoksen på kveldstur

Bukkeflokken, med Rendalssølen i bakgrunnen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar