Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 21. september 2023

Reinsjakt 2023, dag 10

 


Siste jaktdag med mulighet for å skyte bukk… Da er det bare å gasse på! Først opp til Tannvola i grålysningen, flokken fra kvelden før, hadde tydeligvis forlatt åstedet. 
Så var det en tur opp i Øversjøkvelvet hvor det blåste kraftig, men bukkene hadde ikke stoppet opp der heller. Så bar det opp i Envola, fortsatt kraftig vind og skodda lå stort sett tjukk, men etter 2-3 timer, var det plutselig rein å se, i sørenden av Kjelåsen! Da var det å komme seg i posisjon fra nord og gå på, om de rakk å trekke videre sør og ned i skogen, ville utfordringen bli en helt annen… Men nei da, 300 meter fra skogkanten, kom jeg på skuddhold!  Ålte meg opp fra ei slukt og innunder ei furu, i fin skuddposisjon på 100 meter hold. Han klødde seg bak øret, og da han var ferdig med det, var det slutt og jobben startet. Det var et stygge tilbake til vei, men jeg hadde maks flaks for å hente den ut. Det ligger nemlig ei hytte med bilvei frem bare en kilometer sørøst for der bukken datt, og tilfeldighetene gjorde det slik at jeg møtte på hytteeier (som også er reinsjeger) og fikk beskjed om at jeg bare måtte benytte veien helt oppnår jeg skulle hente ut reinen. Så utfarter ble veldig fin: kort vei opp til høyden og da jeg først var der, var det flatt og fint med dekke av kvitkrull, knapt en stein å se! Så, på halvannen time var trillingen unnagjort! Det ble sånn at vi skulle skjære reinen selv i år, så da måtte den flås også. Fikk med meg to sett hender til og gjorde det før jeg dro fra Rendalen, siden det ville bli sent med hjemkomst uansett, var det utrolig godt å ha ferdigstilt det før jeg dro sørover. Hjerneprøven måtte uansett leveres før jeg dro, så godt å ha alt det i boks. La meg 05.00 i senga hjemme, opp igjen to timer etter. Sånn er livet som jeger når en ikke har mulighet til å ta skikkelige ferier på høsten eller ved skolestart. 
Kom i mål i år også! 

Soloppgang over Sølen  

Reinsjeger foran Sølen 

Ser fra Tannvola og mot Lversjøkvelvet

Fra  Øversjøkvelvet mot Tannvola (som ligger inne i skodda der et sted) 

…og der var bukken i bakken, 15.30 11.9.23



Ut skal den

Passerer Store Sten på vei hjemover

Vel hjemme fikk vi hengt den opp i traktoren. Så måtte jeg skjære vekk skadet kjøtt og blodansamlinger 

Ferdig for kvelden 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar