Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

lørdag 16. september 2023

Reinsjakt 2023, dag 7

 


Lørdag fant jeg meg en god utkikkspost øverst på Stonga, med god utsikt til Gråhøgda, Skånborkmyrene, Marsfjellet og Kverninghøgda. Og rein i kikkerten ble det, men bare fostringsflokker. Den ene dukket til og med opp på posten min. Mens jeg satt med kikkerten min og speidet nordover, kom flokken snikende inn bakfra. Det er forøvrig det som gjør Stonga til et så bra sted å jakte, det er så mange små slukter i dele området (takker istiden for alle de moreneryggene), som gjør det til et attraktivt sted å gå for reinen for å holde seg i skjul, men også veldig fint for jegerne, for her kan en gå ganske godt skjult inn på flokken uten å synes. 

Etter 11 timer på post med observasjoner av seks flokker, dro jeg til Baksælabakken i håp om å kunne hjelpe Morten med å få småbukken sin. Det ble ikke fall, men vi fikk en veldig spennende jaktopplevelse, de det eneste som manglet var at en bukk skilte seg ut fra flokken. 

Skodda kom sigende til kvelds,  og det endte med at jeg tok kvelden ved Stonga denne kvelden også. Bukkene hadde ikke kommer enda, så når det på et eller annet tidspunkt skjer noe, bør de komme i dette området med tanke vinden fra sør/sørvest. 


Soloppgang på Stonga, med utsikt til Sølen 



Nydelig vær å være ute i! 

Frokosttid

På sånne dager er det helt ålreit å vente… 

Poff! Så hørte jeg plutselig grynting, bak meg! 



Bror sendte med meg wienerpecan, det smakte godt med en tekopp i sola 

Moro at vi klarte å treffe flokken inne i skogen også! 

Morten er klar, flokken tusler forbi, men småbukkene gikk midt i flokken, luringene

Ikke så mye sikt… det skulle vise seg at den ble værende i mange timer… 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar