Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 29. oktober 2023

Tredagers på elgjakt


Siden det ikke ble full høstferieuke, som planlagt, tok jeg meg en frifredag og fikk en fin tredagers på elgjakt i midten av oktober. Kort oppsummert gikk det slik; 
Fredag ble det postering og en liten ettermiddagsrunde i bånd. 
Lørdag dro Svipp på langtur som endte langt utenfor terrenget. Ettermiddagssdrev med sliten og halt hund. Pizzatreff for hele laget til kvelds. Søndag hadde vi ut fem elg, og jeg fikk vasket tærne mine. 

speidetur på morgenen, og jeg så elgku…  Ingenting å jobbe videre med senere på dagen 

Kald morgen på post…

Neste post tok jeg med selskap til… 

…her ble det også vått… 

Svipp og jeg tok oss en ettermiddagstur til Gråbeinhytta, så blant annet disse to tiurne på veien. 

Svipp hadde gode dufter i nesa

Luktet godt, men vi ville ikke forstyrre terrenget for mye, siden vi skulle slippe her dagen etter. Så vi tok etter hvert kvelden 

Tidlig morgen og vi er ute. Jeg rakk ikke ta bilde av Svipp denne morgenen, for han fant veldig raskt elg og dro avgårde. Det endte som en nesten tremilstur som gikk langt inn på naboen, men vi møttes igjen utpå ettermiddagen 

Ferskt ja… Det viste seg å være ku og kalv og de stakk, tradisjon en tro, over Fiskebekkløken-posten 

….gikk gjennom okseland… 

Vi skulle ta et kort drag på ettermiddagen. Svipp var mest motivert for restitusjon. Han tok turen opp til Andpustposyen, for å vise Joar hvor posten egentlig er… 

Svipp på post! 

Vente litt da.. 

Nesten nede ved Gråbein. Her kom Erko etter og gutta fikk hilst ordentlig for første gang, det gikk veldig fint

Pizzakveld

Søndag morgen og ny runde. Når hunden er så stram er det bare å slippe (så vi ikke risikerer å støkke unødvendig mye),  her stod elgene rett ved. Svipp fant dem. 

Jeg fant også en enorm skjellpiggsopp! 

Svipp fant ku og kalv. De klarte å lure seg unna ved å gå passere bekken her. Svipp stod igjen og bjeffet frustrert! etter en stud innså jeg at han kom til å bli stående der en stund før han gav opp. Så jeg kjørte nedover og gikk inn til ham (veien var bare 100 M fra ham) etter å ha forsøkt å lokke og lure, endte jeg til slutt i truse og ulltrøye og vasset over og bar ham tilbake. Han ville da selvsagt fortsette etter kua og kalven, men siden de nå var på naboen,  fikk han ikke lov til det. Det gikk en halvtime-time før føttene mine ikke føltes som de ble konstant knivstukket… 


Hvor jeg vasset tur/retur


Frustrerende å ikke få fortsette etter! 


Blid gutt

Fikk beskjed om å passe bilen mens jeg postet siste del av drevet, han satt så stram i bilen hele tiden 

Mat må en ha! 

På siste drevet fant ikke vi stort, men Erko fant ei ku. 
Den hadde vi mange muligheter for å skyte på undervei
P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar