Etiketter

butikktips (58) Elgseter (318) Ferie (120) hund (925) Hverdag (502) interiør (119) jakt (242) Jul (301) Krokskogen (241) mat (452) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (233) restauranttips (130) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (264)

onsdag 11. september 2024

Reinsjakt 2024, helg 2

 

To dager medstraje motsetninger! Etter ukevis med sønnavind snudde vinden og dyrene raste nordover på lørdag Med utgangspunkt i Søvollen kom jeg tett på masse rein! 
Flokkene jeg kom tett på bestod av mindre rein, men jeg snek innpå fire storbukker som lå midt på ei stor myr og kom nesten i mål, men så kom gufset i nakken og da forsvant jo de fire store som dugg for solen. 
På slutten av dagen kjørte jeg over till nokiakrysset for å speide litt, og på vei tilbake kunne jeg observere masse rein spredt ut over Misterfløyet som gikk rundt og beitet i fred og ro, klokka hadde passert åtte, så da var det våpenhvile. 
Siden så mye rein hadde Rast gårde nordover på lørdag, tok jeg sats og kjørte helt nord i terrenget på Betet, for å være klar der på søndag. Jeg hadde området alene og ventet og ventet, men det kom ikke noe. Meldingene tikket inn om at reinen hadde bremset før Spekedalsveien og folk så mye rein i området Nekmyrene-Gråhøgda. Da klokka nærmet seg to, bestemte jeg meg for å
Gå ned fra Betet og kjøre sørover. Typisk nok så hadde det vært «masseflukt» fra området rundt Spekedalsveien innen jeg kom dit, da hadde dyrene satt fart nord. Flere jegere hadde dratt til Betet. men jeg så ingen grunn for å stresse nordover igjen da, men tok sen lunsj med kikkerten ved gråhøgda i fall noen slengere skulle dukke opp. Det gjorde de ikke. På vei ut kom det melding om to fall på Betet… de dukket jo opp der til slutt. 
Avslutningen av dagen ble en aldri så liten fotoshoot til et jegerportrett. 

Soloppgang gir et fint lys

Fostringsflokk  på morgenkvisten 



Flokken har passert

Flokk på søvollen. De fire bukkene kastet seg med denne flokken. Gutta er lure og lar seg omringe for å være trygge selv

Vått ja! Stien går tvers gjennom pytten 

Nok en liten flokk, bare smådyr

Dagens siste flokk over Søvollen føtn

Vakker kveldshimmel

Ny dag nye muligheter


Elgpiggen

Godt i sola




Neka

Blir spennende å se om dette kommer på trykk 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar