Etiketter

butikktips (58) Elgseter (318) Ferie (120) hund (925) Hverdag (502) interiør (119) jakt (243) Jul (301) Krokskogen (241) mat (452) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (233) restauranttips (130) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (264)

fredag 13. september 2024

Reinsjakt 2024, del 3



Det ble en fin helg i Rendalen igjen. Første dagen tok jeg i sør, med tur til Kraggen fra Nydammen. Søndag satset jeg lenger nord, med utgangspunkt i Stonga, før dagen ble avsluttet i Misterdalen. 
Observasjoner av rein begge dagene. Lørdag var helt spesiell, da så vi en reinsflokk som ble jaget fra skanse til skanse av to ørner i Nupen i flere timer. 
Søndag kom jeg innpå en flokk, men det er for tidlig for «pinnebukk» enda, så de fikk gå. På slutten av dagen ble det «geriljakrig» rundt flymyrene og en tur opp Kjelåsen (hvor jeg skjøt i fjor), men uten å se noe mer. 

Klær og sko stod igjen på vaskerommet etter sist jakthelg, så da ble det reserveutstyret som måtte tas i bruk, derfor: røde sko!

Setervoll i soloppgang




Kraggen er et kjent utgangspunkt for en jaktdag i reinsjakta i Rendalen. Det er altså ei gammel tørr furu som på dialekt kalles kragg. Her er det god utsikt til flere fjell, store myrer og et sted hvor de har lett for å trekke opp til kvelds for eksempel. Hele lørdagen ble tilbragt ved siden av Kraggen. 

Hilde og jeg speidet til Nupen. Midt på er et område hvor det er veldig vanskelig å komme seg bort fra, på grunn av skrenter på begge sider og nedover. Innenfor det området var det reinsflokken ble drevet fra skanse til skanse va to ørn på jakt denne dagen. 

Solen er på vei ned, skyggene blir lenger og det er jakt i bare en time til. Det er på tide å ta fatt på turen tilbake til bilen. 

Søndag og en liten rein fortalte meg hvor jeg skulle sette meg (helt øverst på Stonga)

Vakre høstfarger

Te må til

Hadde flokken på under 100 meter, men bare "pinnebukker" som jeg kaller dem. Små storbukker og ikke aktuelle enda

Rendalssølen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar