Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (880) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 6. desember 2020

Turkey sandwich

Etter Thanksgiving hadde vi igjen rikelig med kalkunkjøtt. Er det er nå veldig typisk da, etter stor kalkunmiddager blir det gjerne mye igjen (ja da, vet vi kan kjøpe filet, men hel kalkun er nå liksom litt stas da...). En britisk bekjent av oss sa at det beste med julen var dagen etter kalkunen, for da spiste de Tyrkey sandwich . Vi skjønte ikke begeistringen helt, vi hadde også prøvd å ha kalkunrester på skiva, men nja, greit nok...

Da vi skulle på Vinterpalasset i helgen bestemte vi oss for å kjøre kalkunsmørbrød til frokostene. Vi tok med litt forskjellig fra Obs! På Elverum, og du og du så frokostmøtet vi ble den helgen! Min favoritt finner du oppskriften på under. Gunnar sin favoritt var en klassisk BLT, der baconet var skiftet ut med kalkun (loff, smør, ravigottesaus, majones, tomat, syltet agurk, salat, kalkun), bror likte godt å blande eple, chilimajones og tranebærsaus med kalkunen på skiva. 


Rist 2 loffskiver (jeg la dem oppå vedovnen), smør på Philadelphia (jeg brukte lett-varianten) på begge skiver før du drysser lett over med karri og drypper på litt Ravigottesaus (kan selvsagt bruke sennep, men jeg synes det søte i sausen passer perfekt).  Dekk så den ene skiven med tynne epleskiver, legg på kalkunkjøtt (bror og jeg foretrekker det lyse, Gunnar foretrekker det mørke) og ta litt majones på toppen. Legg så den andre skiva oppå, del hele smørbrødet i to (lettere å spise sånn) og kos deg! Jeg syntes det gjorde seg å servere en halv avokado krydret med Aromat til, men hadde sikkert vært like godt uten også. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar