Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)

onsdag 5. februar 2020

Tur til Steigen

Ny jobbing i Steigen. Grei utsikt fra kontoret


Kveldene gikk til sport - basket og ski. Skiløypene i Steigen er suverene nå.



 På retur, utsikt fra Forsan



Middag på Fauske - kinamat :)

tirsdag 4. februar 2020

Spise i London

Mye, men ikke nødvendigvis så mye fint sies om britisk mat. Men, det finnes mye godt i London. Til middagene våre gikk vi for to tradisjonelle engelske spisesteder, samt en kinesisk. Og, vi var meget godt fornøyd med alt! Så, om du trenger et lite tips, er det bare å bla nedover. 

Four Seasons
Første kvelden spiste vi kinesisk i Chinatown (det var jo tross alt feiring av kinesisk nyttår denne helgen, så da måtte det markeres). Gunnar hadde fått tips fra en kollega, og vi fulgte anbefalingen og ble godt fornøyd. Ikke et fancy sted, men god og autentisk mat. Det vi fant ut er at Four Seasons (Leicester) ikke er et unikt navn i Chinatown, vi stod på forskjellige steder og ventet på hverandre... Og på vei fra det ene stedet til det andre, gikk jeg forbi enda to restauranter med samme navn. Men vår anbefaling ligger tett inntil inngangsportalen, og adressen er 23 Wardour street. Om vi skal anbefale en rett, gå for Crispy Shredded Beef in Bird's nest (nederst til høyre i bildet over). Litt hot, men rågodt!


The Blue Boar
Her får du servert moderne britisk mat. Og da får du definitivt ikke kjedelig britisk mat! Vi spiste Welsh Cawl, kamskjell, Cumberland Sausage & Mash, torsk og annet godt. Vi anbefaler å gå løs på "vintage-rettene" også, her er det tradisjon med en vri!






Ale & Pie
Jeg spiste to middager på hotellet, og det gjør man ikke om man ikke er fornøyd første gangen. Utrolig god engelsk mat, her av den mer tradisjonelle typen. Rimelig og bra! Vi har testet paier (tre forskjellige og alle kan anbefales), Toad in the hole, Fish & chips og hamburger. Maten er super og omgivelsene akkurat slik en Londonpub skal være, så vi anbefaler middag her også vi :)








Te i London



Te må man ha i England, men akkurat denne turen tror jeg vi vil huske spesielt godt for all den gode teen. Å kunne gå rundt å lukte (og flere steder også kunne smake) seg frem til det du skal ta med hjem, er jo utrolig koselig da, og en viktig del av teopplevelsen. Et godt minne fra barndommen, var da mamma og jeg var på kaffe- og tehuset i Trondheim og luktet oss frem oppe i de store svarte boksene med kinesisk motiv til hvilken te som skulle bli med hjem den dagen. Her har jeg lagt inn noen bilder fra ulike teopplevelser (dette er bare rene te-opplevelser, vi drakk selvsagt store mengder te i forbindelse med annen bespisning også):



TWG
Her ble vi vel rett og slett litt lurt (av oss selv, ingen andre). Se på boksene med farge og skrift, vi trodde Twinings hadde en egen "greie" ved Leichester square… Det hadde de ikke, TWG er et eget merke, og vel kjent for å være eksklusive og dyre. "High end", som Gunnar pleier å si. Men jo da, vi (jeg) lot oss lure vi og kjøpte med te til både oss selv og andre. Har ikke våget å prøve den enda, hva om den ikke smaker så godt!? Men, koselige lokaler, koselig å kunne gå rundt og lukte seg frem. Lekre tekanner (særlig den gullfargede) og tegelé (har ikke smakt på den enda)


Afternoon tea på Houses of Parliament
En veldig fin måte å avslutte rundturen på! Å sitte ved bredden av Themsen og nippe til velsmakende te og spise gode smaker, er veldig kjekt! En trivelig pris var det også, med tanke på alt den inneholdt. Dette er jo primært for tilreisende, så det var heller ikke så stivt (trenger ikke stå over fordi man ikke gidder ta med pynte-antrekk i kofferten) 


Twinings flagship store
Denne relativt anonyme inngangen huset mye god te! Et langt og smalt rom, med te te te… Her kan du lukte og smake. Kjøpe løs te (ferdig pakket) og posete. Tilbehør til tekoppen finner du selvsagt også, bisquits med karamell med havsalt anbefales på det varmeste!












Ved prøvebenken

Testing


Wittard of Chelsea
Er en butikk jeg har handlet på før, men satt vel egentlig med et inntrykk at dette handlet mye om "Instant tea" og annet som var mest "gavevennlig" fremfor slikt en kjøper til seg selv. Vel, inntrykket har endret seg. Her gikk vi inn i teserveringen "bak" butikken og fikk en god teopplevelse. Bildet under viser veggen med forskjellige typer løs te. Og her kunne vi kjøpe hektovis med den teen vi ønsket, etter å ha luktet oss frem, og vi kunne til og med velge hvilen farge vi ville ha på boksen (detaljer, men allikevel slik som gjør en fornøyd). I butikken står det også alltid fremme mange typer te på kanner som du kan smake på. Vi kjøpte oss te og en liten søtbit, og fikk hver vår kanne med selvvalgt type.











Londonsøndag




Først pakke sammen... Tar lang nok tid det, si... Deretter litt ulike aktiviteter. Gunnar og jeg gikk for Churchill War Rooms, hvor de andre to hadde vært dagen før. Churchill er en spennende historisk personlighet, og både rommene som huset strategene og lederne for Storbritannia under WW2 er spennende å se, ikke store saler og høyt under taket her nei! I tillegg, en Churchill-utstilling, veldig interessant! Ta turen om du er i London! -for vår del, 5 minutters gange fra hotellet.







Kartrommet

Churchill sitt soverom

Og på søndag var dronningen selv kommet hjem

Vi rakk litt titting rundt omkring i sentrum





Også drømmehuset da, i St. James' Park! Som i en historie om Miss Marple

Helt nydelig!

Denne gjengen med gjess hadde bestemt seg for å gå tilbake til dammen for kvelden

Middag på Ale & Pie



Og så fant vi Mr. Bean sin bamse, han måtte bli med hjem!


Neste stopp: Gardermoen

























mandag 3. februar 2020

Londonlørdag


Dagen startet litt rundt omkring med litt shopping og litt museer. Så møttes vi ved Houses of Parliament for rundtur og afternoon tea. Og hvis du ikke har vært inne i Houses of Parliament før, anbefales det på det varmeste å booke seg en slik tur, det kan du gjøre her: Rundtur Houses of Parliament . Det var stort sett fotoforbud, så vi har ikke så mye å dele i så måte, men å kunne gå gjennom alle disse rommene hvor store avgjørelser tas, gjør noe med deg. Vi gikk for audiotur, og den var veldig praktisk. Alt er oppstykket og du kan lett bla frem og tilbake, så du trenger ikke være redd for å falle ut "og bli der". Vi fikk gå rundt inne i både House of Lords og House of Commons, og det føltes virkelig spesielt. Til slutt hadde vi afternoon tea ved Themsen, en fin avrunding av turen!


Vi rigger oss med lyd






SÅNNE altså, skulle det vært i alle offentlige bygg (hilsen høysensitive for tyggegummislafsing)


Westminister Hall





Mums


Etterpå dro vi rett til Twinings Flagship Store



Picadilly Cirkus







Middag på Blue Boar (rett over veien for hotellet), anbefales!







Åpenbart et lunsjsted for representantene fra House of Commons, de har fått opp egen bjelle her som "ringer inn"