Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (877) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 15. november 2020

Tour de Østfold

I helgen gjennomførte vi "tour de Østfold". Vi har prøvd å lage oss noen helger å glede seg til nå den siste halvannen måneden, og da Scandic hotellene serverte noen knallgode priser for ikke lenge siden, gikk vi for en helg i Østfold (og en overnatting på Grand til helgen igjen...) siden hotellet i Sarpsborg var et av alternativene der det kostet 650,- pr. natt for dobbeltrommet (Scandic hotell i Sarbsborg er for øvrig supersentralt plassert, så det kan anbefales på det varmeste!). Grunnen til at Østfold ble valgt, var at målet var å besøke gamlebyen i Fredrikstad, men det viste seg at Østfold hadde mer å by på enn det.
Fredagskvelden spiste vi italiensk til middag, Il Casolare serverte god mat i hyggelige omgivelser, 3 minutter å gå fra hotellet. Vi gikk "hele" hovedgata å Sarpsborg og fikk handlet inn et variert utvalg julebrus til å ta med på rommet. Avsluttet med Nytt på nytt på rommet og tidlig i seng.
Lørdag startet med en økt på treningsrommet, en tur i hovedgata (flere koselige butikker med fine klær, interiør og gaveideer!), før vi tok turen til Sportmann (for oss best kjent som katalog), det er forresten verdt en tur for å handle fritidstøy til gode priser! Så ble det lading (for en) i kombinasjon med Borg senter (for de to andre) før vi kom tilbake til byen og gjorde unna absolutt siste rest med julegaver og litt til oss selv på Storbyen senteret (vegg i vegg med hotellet). Fordelen med dette sentrale hotellet var at vi kunne ha litt forskjellige prosjekter samtidig som at vi var sammen innimellom (Gunnar tok seg en liten løpetur i Kulåsparken mens vi andre ferdigstilte julehandelen for eksempel). Til middag spiste vi deilig kinesisk på China Plaza
Etter trening og frokost på søndagsmorgenen, sjekket vi ut og kjørte til Gamlebyen i Fredrikstad. Det var en regntung dag, og det er jo på godt og vondt, i disse tider er det jo bare praktisk at det ikke er så mange andre ute. Det er mye mindre aktivitet i Gamlebyen nå enn vanlig på grunn av koronasituasjonen, men en del butikker og gallerier var oppe, like så spisesteder. Og dette er definitivt stedet for å finne unike skatter og gaver, retrokupp kan man også gjøre her, både i form av antikviteter og i form av nye gjenstander som man før fant i "alle" butikker, men nå finner på steder som har spesialisert seg på slikt. Vi var fortsatt gode og mette etter frokost, men det var definitivt flere steder vi kunne tenkt oss å satt oss ned og spist om sulten hadde tilsvart det.
Fra Gamlebyen kjørte vi til Halden, gikk en runde på Fredriksten festning og svingte bortom baren til Sandberg. Vi avsluttet rundturen i Moss, med deilig middag på Alexandros, gresk er vanligvis ikke hva vi pleier å gå for, men siden vi husket stedet fra en episode "Hellstrøm rydder opp" måtte vi teste. Og konkluderte faktisk med at hit drar vi gjerne igjen!

Da helgen var overstått, konkluderte vi med at en må jo ikke dra til andre land for å få en "byferie", vi gjorde jo omtrent det samme som vi ville gjort på en hvilken som helst storbyferie, bare halvannen times kjøretur hjemmefra. Godt å bo på hotell, spise ute, se noe en ikke har sett før (men som en har hørt om før), unne seg litt nytt og omgås i annet enn komfortklær.

Noe av det som er spennende med å reise, er å prøve de lokale smakene. Vi smakte både rød og brun julebrus fra det lokale bryggeriet.

Alene på treningsrommet

Froskostdesserten

To av mange kupp... Det glitrer...

Gamlebyen i Fredrikstad

Butikkene i Gamlebyen var fulle fra gulv til tak: skikkelige skattekister med alt en kunne tenke seg og mer til