Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (479) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 3. november 2020

Elgjakt i slutten av oktober

Snø, vind og regn, det oppsummerer helgen godt. Jeg fikk testet el-sokkene som jeg fikk til bursdagen da jeg satt på post, og må si meg godt fornøyd med dem (kommer en egen liten post om det).
Vi var effektive og fikk i havn kvoten pluss et tilleggsdyr, så nå er i utgangspunktet elgjakten 2020 over for vår del. 


Morgenstemning
Det ble en effektiv jaktdag for KO



Skal ikke kimse av en tyristubbe

Det ble et lite drag opp fra Lukasmyra, her kom Loke til meg på min post

"enkelte" så på peiler og kjørte samtidig, da havnet bilen på vippen ut i grøfta... Jeg skulle kjøre elgen nedover og skulle ta en bakvei for å unngå å treffe på den bestilte redningsbilen... Men tror du ikke redningsbilen hadde blitt geleidet opp bakveien av GPS'en? (jeg trodde ikke denne veien var å finne på kart en gang...) Men, redningsbilen rygget, jeg kunne kjøre rett frem med elgen på hengeren

Årets største kalv

Søndag startet med mange timer på post... Vått og friskt, men var heldigvis utstyrt med fjellduk og el-strømper... Så ble det litt postering borte i veien, før det åpnet seg en mulighet for å gå på los! Det er jo det elgjakt handler om! 
Unghunden Loke hadde sin første skikkelige stålos, og vi kom innpå ganske raskt, men hadde veldig dårlig vind. Jeg så så vidt elgen inne i skogen, men ingen ting som var sikkert nok til å avfyre skudd på. Losen flyttet seg to turer, og etter hvert kom vi opp på oversiden av losen, og hadde god vind. Etter å ha stilt innpå i nærmere 2,5 time, kunne jeg studere hodet på elgkviga der hun hadde stilt seg opp inne i plantefeltet, og plutselig bestemte hun seg for å ta turen ut av plantefeltet og skulle krysse hogstflata. Det ble det siste hun gjorde. Det er så fint å få skyte for en hund, det er dette de er her for. Og Loke bustet for første gang på elgen han hadde foran seg. Dette ble en fin dag i skogen!

Fjordyr ku er det vanskeligste å bestemme, og jeg setter det høyt å ta ut det når kvoten er begrenset. Dette var ei typisk kvige, og ekstra stas å kunne felle det, for meg

Loke koser seg

Nå blir Gunnar fornøyd!


Inn i solnedgangen


Helgens fangst

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar