Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (885) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 7. april 2024

Flap Jack

 

Flap Jack er en skikkelig favoritt for meg, jeg sliter veldig med å gå forbi om de har det et sted hvor jeg kjøper en tekopp. I dag fikk jeg lyst til å gjøre noe hyggelig for Gunnar, og tenkte at ingredienser til Flap Jack hadde jeg jo liggende, så det kunne det bli til tekoppen. Jeg hadde ikke tranebær, som er min favoritt i dette enkle bakverket, men jeg fant både rosiner, mandler og tørket mango, og det funket også bra! 

Smelt 200 g smør på lav varme, tilsett 7 ss lys sirup, i ts brunt sukker og 1ts vaniljesukker. I mens blander du 330 g lettkokte havregryn og en klype salt. Så blander du smørblandingen og havregrynet sammen. Så kan du blande inn 50 smakstilsetning hvis du vil ha det, for eksempel: rosiner, mandler, tranebær, sjokolade i ulike valører, tørkede tranebær eller annen tørket frukt/bær. 


Bre blandingen ut over i en liten langpanne med bakepapir. Stekes i ca 20 minutter på 180 grader. 

Avkjøl litt når du tar ut, men skjær i ruter eller trekanter mens det fortsatt er lunkent. Spis eller sett det kjølig så bitene får satt seg. Kan lagres i tett boks i en uke eller to, jeg anbefaler å legge papir mellom lagene, så det ikke skal klistre seg sammen. 


Med tørket mango

Klart for ovnen

Ferdig stekt




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar