Etiketter

Elgseter (319) Ferie (121) Hverdag (554) Jul (306) Krokskogen (242) Matauk (63) Reise (251) Salat (23) Saus (9) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (14) butikktips (59) hund (952) interiør (122) jakt (294) mat (463) new York (160) oppskrift (222) restauranttips (132) suppe (7) vinterpalasset (267)
Viser innlegg med etiketten Jakt 2020. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Jakt 2020. Vis alle innlegg

tirsdag 3. november 2020

Elgjakt i slutten av oktober

Snø, vind og regn, det oppsummerer helgen godt. Jeg fikk testet el-sokkene som jeg fikk til bursdagen da jeg satt på post, og må si meg godt fornøyd med dem (kommer en egen liten post om det).
Vi var effektive og fikk i havn kvoten pluss et tilleggsdyr, så nå er i utgangspunktet elgjakten 2020 over for vår del. 


Morgenstemning
Det ble en effektiv jaktdag for KO



Skal ikke kimse av en tyristubbe

Det ble et lite drag opp fra Lukasmyra, her kom Loke til meg på min post

"enkelte" så på peiler og kjørte samtidig, da havnet bilen på vippen ut i grøfta... Jeg skulle kjøre elgen nedover og skulle ta en bakvei for å unngå å treffe på den bestilte redningsbilen... Men tror du ikke redningsbilen hadde blitt geleidet opp bakveien av GPS'en? (jeg trodde ikke denne veien var å finne på kart en gang...) Men, redningsbilen rygget, jeg kunne kjøre rett frem med elgen på hengeren

Årets største kalv

Søndag startet med mange timer på post... Vått og friskt, men var heldigvis utstyrt med fjellduk og el-strømper... Så ble det litt postering borte i veien, før det åpnet seg en mulighet for å gå på los! Det er jo det elgjakt handler om! 
Unghunden Loke hadde sin første skikkelige stålos, og vi kom innpå ganske raskt, men hadde veldig dårlig vind. Jeg så så vidt elgen inne i skogen, men ingen ting som var sikkert nok til å avfyre skudd på. Losen flyttet seg to turer, og etter hvert kom vi opp på oversiden av losen, og hadde god vind. Etter å ha stilt innpå i nærmere 2,5 time, kunne jeg studere hodet på elgkviga der hun hadde stilt seg opp inne i plantefeltet, og plutselig bestemte hun seg for å ta turen ut av plantefeltet og skulle krysse hogstflata. Det ble det siste hun gjorde. Det er så fint å få skyte for en hund, det er dette de er her for. Og Loke bustet for første gang på elgen han hadde foran seg. Dette ble en fin dag i skogen!

Fjordyr ku er det vanskeligste å bestemme, og jeg setter det høyt å ta ut det når kvoten er begrenset. Dette var ei typisk kvige, og ekstra stas å kunne felle det, for meg

Loke koser seg

Nå blir Gunnar fornøyd!


Inn i solnedgangen


Helgens fangst

 

mandag 2. november 2020

Jakthelg



Nok ei jakthelg. For en gangs skyld uten regn, desto friskere temperaturer. Men fint å være ute.


Tyribål er god terapi

På post, innenfor Gråbeinhytta


Klar
Noen timer i skyggen i -5 er friskt nok... 5 lag oventil (inkludert varmevest), 3 lag nedentil. Det eneste svake punktet er tærne. Jeg trenger et par poststøvler, jaktstøvlene mine er laget for aktivitet...
Altså, når teresten fryser til is, da er det friskt...


Jakthelg


Rart å dra på jakt alene, det har jeg aldri gjort de siste 15,5 årene. Heldigvis er jeg omgitt av snille folk og syr. Og så får jeg komme ut, det beste stedet å være. Og så velger jeg å tenke på alle de fine minnene vi har sammen her. 

 

Post ved Fjellsettjenn

Tørke opp litt inntil bålet da, før vi fraktet ut elgku

Medisterkaker med brun saus og kålstuing til middag gikk ned på høykant




torsdag 29. oktober 2020

29.9.20

 

Vi hadde så fin en dag i skogen, Lakka og jeg. Vi posterte nær veien og vi kunne bruke hele formiddagen sammen. Elgen var ikke langt unna heller. Lakka markerte to runder, og like etter viste peileren at Storm var etter. Lakka er min beste peiler på elg. Når hun løfter den sikre snuta si til værs, holder jeg geværet klart. Hun jobbet til siste dag i skogen. For det var jo det dette ble. Derfor er jeg så takknemlig for de timene vi kunne sitte der og bare vente. 

Etter å ha fraktet småoksen som ble skutt ved Kastet ut av terrenget og vi hadde fått frakken av den, tok vi fatt på hjemveien, etter "jaktuka". Vi skulle hjem for hjemmekontor og hvile og å være sammen med Gunnar. Vi unnet oss en stopp på Bromma, og ei hel, kald wienerpølse gikk ned på høykant bak i senga. Det beste turfølget. 

Plukket med oss pizza fra Lommedalen gjorde vi også, kosemiddag skulle det bli.

En furulegg som pute


Bare være nær

Studere tretopper







Like blid!




28.9.20

Mandag og variert vær. To runder til Dypilen, dårlige forhold på GPS'en. Skodde. Gode stunder og en liten stund som nok bar bud om det som skulle komme...

Jeg synes skodde er kanskje det fineste været å fotografere natur i. Trolsk




Litt sånne tankefulle dager... 


Å samsove med Lakka er det fineste i verden. Se så heldig jeg var da jeg kunne krype bak i bilen etter en kjapp visitt innomhus for middag. 

27.9.20


Høstfarger

Min jobb ble å gå drev denne dagen, og det kom elg på post

Som Lakka fikk være med til skogs for å finne, og følge ut av skogen. DET er stas det!

Etterpå var det veldig godt med en god hvil bak i bilen, mens vi kjørte elgen ned til bygda



Lakka ville lufte seg litt på Flå, sjekke gatene

For så å slappe av litt i framsetet, eller få ekstra mye kos i framsetet er vel en bedre betegnelse på det <3

En liten luring



Vi tok oss ei kveldsøkt på Kastet, posterte på hjorten. Vi så ingen hjort, men noen fine timer ute fikk vi nå sammen