Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 13. januar 2021

Romjul på Elgseter

Borte bra, men hjemme er alltid best. Det ble litt tid hjemme før vi dro videre til fjells etter Svalbardeventyret vårt. Vi kom hjem sent 3. dag, feiret "julaften" 4. dag, var hjemme 5. dag og dro til Vinterpalasset 6. dag.
Da vi kom hjem hadde et voldsomt snøfall startet, og i løpet av 4. dag knakk det trær over en lav sko over alt rundt oss i skogen. Vi hørte trærne knakk! Vi valgte derfor å holde oss langs veien disse dagene, ingen som lot seg friste av en grantopp i hodet. Vi skjønte raskt at det bare var et spørsmål om tid om NÅR og ikke OM strømmen gikk. Og den gikk, vi hadde akkurat satt oss ned for å spise "julemiddagen vår" (til og med teen var ferdig), så ble det stille og mørkt. Heldigvis hadde vi godt med levende og batterilys, så gaveåpningen foregikk i skinnet av stearinlys i år. Dagen etter ble det kaker og brus/must til frokost og quiz som underholdning. Da svaret "Nå tennes tusen julelys" ble sagt, kom jammen lyset igjen! -burde vi sagt de magiske ordene før kanskje?
Så da ble det lys, strøm, vann og do... Så fikk vi tatt oss et utendørs romjulsbad til kvelds og juleskinke til middag.

Winter wonderland

Mye grantopper på bakken...

Flere trær over veien (og over strømkabelen), det lå i kortene at det ville bli mørkt...

Elgsetergrana lyser opp

Vi synes selv vi har god julestemning i gamlestua

Asiatisk ribbe på "julaften" (oppskrift kommer)

...og så ble det mørkt...
Masse spennende pakker under treet som ventet på åpning.  Og jammen var de fylt med mye fint også! Det er så koselig med julegaver, skal ikke kimse av gleden av å åpne det, virkelig!

Etter at lyset kom tilbake... Eea og Svipp har kost seg med bror i jula, ingen tvil om at de har fått god kontakt
Fortsatt tunge trær i skogen

Jul i stua

Dette var drømmen da vi bestilte oss kjerringkoker

Juleskinke. Så lekkert, så enkelt, så saftig og godt! Her servert med Waldorfsalat

Julelyd, så koselig

To gutter som slapper av