Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (881) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 3. september 2018

Andre jakthelg


For et fint turvær! Ikke allverdens til jaktvær i skogen når det blir så varmt, og været gjør også at flere turister tar turen ut... Men, det er sikkert fint for dem...
Vi har sett mye rein i helga, men også MYE jegere, så dyra har gått tett i tett, og de store bukkene som jeg er ute etter, ja, de har hatt mage rundt seg for å holde seg trygge. De store guttene holder seg helst midt inne i flokken. Dyrene har også samlet seg i store flokker på mange hundre dyr, dette gjør at det blir færre områder for jegerne å spre seg på og færre muligheter med dyr som går spredt. Jeg har allikevel hatt sjanser, men ikke på riktig dyr, så da kan det vel strengt tatt ikke kalles sjanser heller.
Jeg har sett elg to ganger, på Kjesaråsen, først ei enslig fjorku på lørdag og ei ku med en åttespirs okse på søndag, gode skuddmuligheter begge gangene, men det må vi holde igjen på i 3,5 uker til.
Helgens første økt tok vi oppe på Halvorsfløyet som er "foten på Sølenmassivet", der en går opp fra Jota. Vi møtte på en enslig kalv på vei oppover, og jeg mistenker svært sterkt at det var den som senere kom og viste seg frem for oss da den lette etter en flokk å bli med. Den ble inkludert i den største flokken der oppe. Så så vi minst 5 forskjellige flokker som kom fra nordøst og forsvant ned i skogen. Andre økt ble nede i skogen. Der ble det mistenkt at alle flokkene slo seg sammen til en, oppsynet nevnte på opptil 1000 dyr i en flokk. Det skogsområdet er også veldig lett tilgjengelig, så det ble mye jegere og få dyr i bakken. Jeg hang etter frem til 19.55, men slapp da, da var det bare å innse at jeg ikke kom til å få noen sjanser de siste fem minuttene før siste frist for å skyte gikk ut.
Så dro vi tilbake til Fuggdalen. Vi var så heldige å kunne disponere ei åpen koie, og det var ekstra stas denne helgen, siden det var minusgrader om nettene! Vi fyrte hardt med ved for å holde temperaturen høy for oss og ikke minst: kunne steke biff over vedovnen.
Søndag ble det bare skogsjakt. En tur på Kjesaråsknappen, Stormyra og til slutt i området vi avsluttet kvelden før. Jeg så mange dyr i kikkert opp mot Halvorsfløyet på morgenen, de hadde trekt opp på grunn av vind fra nordøst på natten/ i morgentimene, men kom ned i skogen igjen etter hvert. På kvelden møtte jeg på tre flokker i skogen. Men, det er litt av utfordringen med skogen: du kan bråmøte. Jeg kom opp over en kul mens den ene flokken kom ned en kul på oversiden, de ble var meg og jeg måtte bare sette meg ned og håpe på det beste... Men, de var nok allerede skremt av noe, så selv om de beveget seg langsomt, gikk de tett i tett. De var opprinnelig på vei ned mot der Kristian satt, men like nedenfor meg møtte de og slo seg sammen med en annen flokk og de stakk til skogs, bokstavelig talt.  Men, spennende dager i skogen denne helgen altså. Jeg gleder meg nå til å komme oppover igjen for langhelg natt til torsdag!


Morgenstemning i Fuggdalen

Frost på bakken, på vei opp til Halvorsfløyet

Sølen

Mange dyr i kikkerten!

En fin simlekalv som lette etter noen å være med



Tett med rein på Kjesaråsen

Her snakker vi flis! (fritt for å ikke få den i fingeren!)

Ikke den verste utsikten når en inntar frokosten sin, på Kjesaråsknappen

Kjesaråsknappen. Den store flokken hadde vært her på natta, men forsvant før det lysnet av dag...

I utkanten av Stormyra, Sølen der borte...

De som kom litt brått på

Solnedgang  på Kjesaråsen

Fornøyd med fin helg, klar for langhelg om noen dager!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar