Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 11. april 2022

Kyllingpai med feta og soltørkede tomater

 


Kollega Pernille har til stadighet nevnt på at hun «lager et-par paier» når hun skal ha besøk, og i fjor fikk jeg smake, og de var veldig gode. Denne gangen var det min tur til å ha gjester, og en pai ville passe godt inn i buffeten. Og jeg var så heldig at Pernille delte oppskriften med meg. Denne er skikkelig god, enkel å lage og kommer garantert til å gjentas. Veldig god restemat er det også. 


Lag paideig ved å smuldre sammen (jeg kjører det i kjøkkenmaskin) 150 g smør, 200 g hvetemel og 3 ss kaldt vann. Sett deigen til hvile kjølig i en time. Når den har hvilt, presser (eller kjevler på benken først, om du foretrekker det) du deigen ut i en paiform på +/- 25 cm i diameter. Prikk i bunnen med en gaffel og forstek bunnen i 10-15 min (til den begynner så vidt å få farge) på 200 grader. Ta ut paiskallet til avkjøling, mens du gjør klar fyllet. 

Stek to store kyllingfileter i smør til de er nesten gjennomstekt og legg dem til side. Fres 1 rødløk i ringer til den blir blank og myk og tilsett et fedd knust hvitløk og 100 g spinat. Stek alt sammen til spinaten faller sammen. Ha kylling og spinat/løk i paibunnen og strø over en god neve soltørket tomat i biter og 1 fetaost delt i terninger. Hell over eggestand av 4 egg, 3 dl melk, salt, pepper og hakkede friske urter som du har (f.eks. persille/gressløk/basilikum), og stek i ca. 40 minutter på 200 grader, til fyllet har stivnet. 


Serveres med en enkel salat, vi synes crispisalat med søte småtomater og en vinaigrette er veldig godt. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar