Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 2. august 2022

Dag 10: Yellowstone-Dillon

Denne dagen hadde vi satt på vekking, vi ville utnytte dagen best mulig og komme oss ut før det ble veldig varmt. Vi bodde en gåtur fra Grand Canyon of the Yellowstone, og gikk rett ut på tur dit da vi stod opp. Her var det også en fin sti å gå langs canyonen som var lite befolket, samtidig som at det lite sannsynlig å treffe på noen av de mindre gjestfrie dyrene der, så det ble en fin morgentur på oss på nærmere 8 kilometer. Naturen føltes ganske lik å gå tur på furumoen på Atna og litt på lufterunden fra Vinterpalasset, trær, flora og fauna føltes lik. Men, her befant vi oss 2000 meter høyere over havet. Rart.

Etter å ha gått tur, spiste vi sandwich i bilen før i tok fatt på nordre loop. Frodig, nedbrent, vide gressletter og daler preget naturen her. Som du kan se på bildene under, fikk vi noen fantastiske observasjoner av faunaen. Så takknemlige for det!

Etterpå kjørte vi ut vestre inngang og satte kurset mot Darby, hvor Yellowstone-serien er innspilt. Det viste seg at mange skulle bo på overnattingsstedene der denne lørdagskvelden, så vi endte opp i Dillon, to timer før, og så startet vi heller ekstra tidlig dagen etter. Middagen ble inntatt på en lokal bar, som serverte deilig mat!

When outdoors in America...

En dyp dal der Yellowstone River går.

Og siden vi hadde kjørt nesten på nivå med elven nesten hele veien frem hit, skjønte vi at det måtte være et vannfall i nærheten, og det var det

Amerikanske blåbær

"norske" blåbærris, Huckleberry ser akkurat ut som våre blåbær, men de er veldig små

Ulvelav å se, både i Yellowstone og Cody

Grand Canyon of the Yellowstone

Utsikt

Det blomstrer i Yellowstone!

Gunnar nyter utsikten i nord, Lamar Valley (som går inn til høyre ute i horisonten) er stengt nå, på grunn av store ødeleggelser på veien under den store flommen de hadde i juni. Denne dalen er kjent for rikt dyreliv, nå får de en rolig sommer for seg selv

Vi så bjørn! Hadde ikke turt å håpe at det skulle skje, men jammen dukket det ikke opp en liten svartbjørnunge 20 meter fra bilen vår! Vi ble litt forfjamset, og brukte tid på å få frem kameraet, men her ser du en liten svart skygge bak trestammen, det er toppen av hodet. Å gå ut av bilen var ikke aktuelt, ser du en liten bjørneunge, er ikke mor langt unna, og når vi ikke visste hvilken retning hun var, fristet det ikke å risikere å sjekke ut det på nært hold... Dette er selvsagt reisens høydepunkt!

Pronghorn

Vi skulle besøke Mammoth Springs, etasjer med varme kilder helt nord i parken. Da vi kom dit, oppdaget i at det lå en elk midt oppe i området. Helt spesielt med det ville dyret midt i avleiringene fra de varme kildene.

...og mens vi stod der og beundret den ene elken, tror du ikke resten av flokken møtte opp også? En hel flokk kom løpende ut fra skogen, og de endte med å legge seg i den hvite gjørmen hele hopen. De virket plaget av innsekter, kanskje gjørmen hjelp mot det?

Elk-SPA

Vi hadde tenkt å gå en sti oppover i skogen, for å komme på toppen av Mammoth springs, for så å kunne gå nedover  på den klopplagte stien. Men der var vi ikke alene, der stod det igjen en elk, midt i stien, og hun spiste. Hadde ikke planer om å flytte seg, nei... Så, vi konkluderte med at som besøkende, var det vi som måtte vike, og gikk nedover igjen og gikk oppover i turistløypa i stedet.

...og sånn ser en trøtt og gjespende elk ut

Liberty Cap

Inne i steinen (Devils thumb), bodde det små fugler i hull

Angel Terrace

Orange Spring Mound

Gresslette i Yellowstone

Et tjern fullt av Canadagås, og varme kilder som putret rundt omkring

I West Yellowstone, en skikkelig turistby basert på sourvernirbutikker ved inngangen til nasjonalparken, kunne du leie bjørnespray. Det er nemlig ikke anbefalt å bevege seg ut i skogen uten bjørnespray i parken (og i området rundt, for den slags skyld). Vi vurderte å kjøpe tidligere, for å kunne gå tur friere, men ville ikke bruke 500,- på noe som vi sannsynligvis ikke fikk bruk for. Men dette var jo lurt da.

Så kjører vi innover i Montana

Vi kjører gjennom Montana: store sletter med kveg og noen fjell i bakgrunnen. Vakkert, og godt å se krøtter med god plass og som får gå sammen ute. Her så det derimot ut til å stå dårligere til med eierne, det var veldig enkle og lite stelte hjem å se langs kjøreturen

Solnedgang i Montana

Middag i Dillon, som viste seg å være mest kjent for gode fiskeforhold på ørret

Antall stater: 1(ny)
Montana: Oro y plata (spansk: gull og sølv)