Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 20. februar 2017

Dag 1 og 2 i Gambia: Bajul/Bakkau

Så var vi i Gambia, fredag kveld. Jeg og en kollega, han som følger opp prosjektet fra skolen vår dro nedover med mål om å besøke Little Bryn og følge opp arbeidet som gjøres der. Little Bryn er en førskole (eller bedre forklart etter norske termer: barnehage for barn i alderen 3-6 år) som drives av vår skole. Førskolen er 30 år gammel og drives ved hjelp av penger som våre elever samler inn på ulikt vis, blant annet gjennom flaskepantaksjon, Gambiamarked, joggedag og arbeidsuker. Hvert år eiser representant(er) fra vår skole for å besøke Little Bryn, denne gangen var det jeg som fikk være med. Det hele var en spennende og lærerik reise som gav meg en mye større forståelse for hva som drives og hvordan.  Mens vi var på sørsiden av Gambiaelven, bodde vi i en by (mange byer tett i tett, om noen skulle forklart meg hvordan de henger sammen, vil jeg si det var som forsteder eller bydeler tilhørende Bajul) om heter Bakau.

Lørdag skulle vi til Seretungamarkedet for å handle inn varer til Gambiamarkedet som skal avholdes 1. juni i år (Gambiamarked avholdes hvert tredje år). På vei inn til Seretungamarkedet i Banjul (for å handle varer til vårens Gambiamarked) kjørte vi forbi byens søppelfylling og tok en stopp der. Halvannet døgn etterpå føles det fortsatt som om røyken sitter igjen i lungene... På fyllingen går kuer, sauer og geiter og beiter og barn og voksne leter etter metall som de kan selge til 30 ære kiloen.

Etterpå kom vi til Seretungamarkedet, her handlet vi vesker, såper, ingredienser til Baobabjuice, nøtter, smykker, hibiscus, såper som skal selges på markedet vårt. I tillegg var vi innom andre utsalg der vi kjøpte trommer, noen lekre øser av resirkulert metall og stråfisker. Det blir mye fint å kjøpe på Gambiamarkedet 2017. Koffertene ble fylt opp til hjemreisen.

Etter turen inn til Bajul gikk vi bort på fiskemarkedet i Bakau, for å se på livet der, spennende fisker og båter. Fiskerne er stort sett fra Senegal, mens de som jobber på havna er gambiere.

Søndag var dagen vi ikke hadde en jobb å gjøre. Helge følger opp en liten familie bestående av far og sønn der nede, og på søndag tok vi med oss dem på en utflukt ut av byen for at de skulle se og oppleve litt ekstra. Vi dro ut i mangroveskogen, hvor vi fikk lunsj, en båttur  mangrovene og en guidet fottur inne på land, spennende å få se litt naturfo meg også!

Gatelangs i Banjul

Abdu forhandler for trommekjøp

Søppelfyllingen i Bajnul, esel er et veldig mye brukt transportmiddel i Gambia

Barna har plukket metall

Røyken fra ulmebrannene ligger tjukk over hele fyllingen, innimellom eksploderer de store haugene

Disse jentene bor i husene inntil fyllingen (ser så vidt taket på et bak muren)

På Seretungamarkedet. Mange fine stoffer

Calvin er formidleren fra reisene til Gambia mot barna på skolen. Her handler han Hibiscus

Baobab selges fra trillebårer (som så mye annet). Om du er usikker på hvor du har Baobab fra, så er svaret sannsynligvis Den lille prinsen
Nøtter

Her selges det peanøtter! Gambias største eksportartikkel. Bak trillebårene kan man også skimte en kar som tar en cowboystrekk...

Livet på markedet

Høne med kylling. Hønene har stort sett følge av barna sine her.

Vi har kommet til stedet hvor de lager kjøkkenredskaper av resirkulert metall, her jobbes det med å sortere ut metallet fra gjenstander

Øsene støpes i former

Tilbake til hotellet, med ny gambisk kjole fra markedet. Nå er jeg klar for Gambiamarkedet!

Fiskemarkedet i Bakau

Tennene på en Barracuda

En som lever godt...

Her skal detlages fiskekaker, med gressløk

Piggroke

Fine båter

Mange fine varer av strå, ikke langt fra hotellet vårt

Lokal mat til middag: Fish Domoda, sausen er av peanøtter

Ecowasstyrkene er inne i landet etter at det krevde "litt ekstra" å få gamlepresidenten Jammeh til fratre for få uker siden. Her står jeg på balkongen på hotellet og titter bort på noen som følger med på havet

Søndag, fridag og utflukt til Makasuti forest, et økologiprosjekt og et sted for å lære om naturen og folket. Etter lunsj på land, var vi på båttur i elven inne i mangroveskogen

Guiden

Dame- og herregarderoben inne i skogen

Forskjellige typer tre

Afrikansk kiwi

Cashewblomster

Termittue, over to meter høy

Termittene har fylt sprekkene i barken på treet med sand

Palmevin... Dette var visst den gode varianten... Det ble med en slurk

Nok en gambisk rett til middag: fisk med sitronsaus (det veldig mye pommes frites der nede,stort sett det vi fikk...)