Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 5. mars 2017

Restaurant Feinsmecker

Feinsmecker åpnet første gang dørene i 1986. Den ligger i Balchens gate 5 på Elisenberg i Bydel Frogner. Stedet har vært drevet av Lars Erik Underthun siden 1991, han var sølvvinner av Bocuse d’Or i 1991. Fra 1993 til 2012 hadde restauranten en stjerne i Michelinguiden, den har ikke lenger det, men står fortsatt som anbefalt restaurant i guiden.

Restauranten er koselig, på ingen måte trendy, men veldig koselig. Stemningen var avslappet, det var ingen støyende bakgrunnsmusikk, interiøret oppdatert men konservativt i stilen. Servitørene var veldig blide og hjelpsomme, uten å bli påtrengende. Underthun gikk selv ut i restauranten flere ganger i løpet av vårt besøk, for å hilse på gjestene. I forhold til klientell, så trakk nok vi ned snittalderen, men hva gjør vel det? Vi koste oss og kommer nok tilbake ved en senere anledning!

Menyen bestod av tradisjonelle ingredienser, men satt sammen til spennende komposisjoner. Mengden var passe stor, så vi var gode og mette da vi gikk, uten å være stappet. Så vi rakk å nyte hver eneste en av de 7 (+2) rettene vi fikk servert!

Først fikk vi en munnfull ravioli fylt med steinsopp og toppet med parmesanskum. Kunne lett spist et måltid med dette!

Hjortetartar med marg, tyttebær, rosenkål og hasselnøtt. Undertegnede velger alltid "well done", men, denne kombinasjonen gikk ned på høykant! Det var gjemt små hasselnøtter inne i tartaren, som gav en god tyggemotstand, som igjen gav en god effekt særlig for de som normalt ikke spiser rått kjøtt.

Foie gras med krutonger av brioche (sannsynligvis ikke Rema-varianten...), oksehalesjy, bringebær og lakrisis. Perfekt!

Kremet skalldyrsuppe med epleagnolotti. Denne var på sjøkreps, men minner lett om hummerbisque, som er en storfavoritt her i gården. Den litte pastaen fylt med eple, gav to friske smakseksplosjoner i munnen underveis. Nydelig!

Pannestekt skrei med bacon, potetpure tilsmakt med trøffel og rødvinsjy. Deilig!

Posjert og stekt kalvefilet, fritert kalvebrissel, stekt og most blomkål,  madeirasaus og fondant potet, godt! Ble inspirert til å dra hjem for å lage blomkålstek faktisk, stekt blomkål er nydelig!

Lun Mont d`Or (ost), ristet svanepoteter, crutonger og Serranoskinke. Her var vi spente på hva vi skulle få! med smeltet ost med chips er ikke dumt! særlig når krutongene hadde et hint av glassert løk, som gav den lille sødmen som skulle til!

Millefuille glassert buttterdeig med pekannøtter, pasjonsfruktkrem og vaniljeis. Veldig godt!

Kokospannacotta, ferskentopp, sjokolade med Contreau og sjokolade med hint av chilli. Deilig avrunding av måltidet!

Både før og underveis ble vi også servert deilig brød, foccacia med tørket tomat, små rudbrød-boller og grovbrøv var utvalget. Siden begge kjørte, delte vi en deilig flaske eplemost til.