Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (877) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

lørdag 24. juni 2017

Pizza blanco


Eller pizza lysegrønn? Deilig pizza som er litt "annerledes".
Denne deigen er så seig, at jeg også lager grillpizza (gjerne med samme topping) med den. Jeg lager da bittelitt tykkere bunner enn i stor når jeg lager bakepapir, og på størrelse med en (min, med andre ord: liten) håndflate. Da holder den seg fast og fin på grillen. Da legger jeg pizzabunnen på, tar på lokket og lar grille i noen minutter før jeg snur bunnen og legger den tilbake før jeg har på topping og tar på lokket igjen. Etter 5 minutter er den ferdig.

Bland 4,5 dl siktet hvetemel med 0,5 pose tørrgjær og 0,5 ts salt. Tilsett en blanding av 1,5 dl lunkent vann og 2 ss olivenolje som er varmet. Bland godt sammen og la heve på lunt sted. Kjevle ut på bakepapir, denne blir tynn!
Smør på 5 ss rømme og 5 ts pesto, dette blandes sammen. Dryss over ca 100 g revet hvitost, legg på 1 mozarella i skiver. Dekk pizzaen med spekeskinke før du drysser over ca 50 g revet hvitost på toppen. Sett inn i forvarmet ovn på 225 grader og la steke i 10-12 minutter.
Serveres for eksempel med enkel salat av ruccola og dulcitatomater med kremet balsamico.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar