Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (877) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 6. januar 2021

Lillejulaften på Svalbard

Lille julaften stod snøscootertur på fellesprogrammet. Vi dro fra hotellet ti, så var satt opp til frokost åtte (vi var jevnt fordelt til alle måltider, av smittevernhensyn).

Etter å ha fått på oss låneutstyr (her hadde vi forberedt oss på at det kanskje ikke var mulig å låne alt nå, av smittevernhensyn, men det fikk vi): støvler, varmedress, balaclava, votter, hjelmer og briller og instruksjoner ble det en liten scootertur innover Adventdalen. Det var lite snø da vi var der, så det la nok noen begrensninger for hvor vi kunne kjøre, samtidig ble det sagt at det var snøskredfare en del steder, derfor var det tryggest å kjøre i en åpen dal. Vi synes nok at vi kunne kjørt litt lenger innover dalen, vi kjørte så vi var rett ut for Gruve 7, det ble 19 kilometer totalt (guiden insisterte på at det var 34, det stemte ikke). Men uansett, det var en fin tur, trygt og oversiktlig å kjøre med ivrig guide som fortalte mye om Svalbard. Det var med tre guider, av sikkerhetshensyn: foran, bak og i midten, og da vi hadde pauser underveis, stod alltid to av dem utenfor gruppa med våpen (de har for øvrig ikke termisk sikte på geværet).

Det blåste friskt, men vi var så godt pakket inn, at det var ikke et problem.
Vi kjørte hver vår vei

Utsikt tilbake til Longyearbyen på endestoppen

Etter at snøscooterturen var over valgte vi å gå opp igjen til byen. Prøvde oss litt med manuelle innstillinger på nykameraet vårt, og klarte å få frem fjellene i mørket.  (for det er faktisk like mørkt klokken 12 på dagen som 12 på natten)

Lunsjtid!

Etter nok et besøk på Stationen og et snev av shopping (det er utrolig hvor lett det er å rettferdiggjøre innkjøp av varme (og kule) klær, særlig på et sted som Svalbard! Det ble både lette boblenikkers og kjole i merionoull fra Ella og Il), dukket det jammen opp en fantastisk åpenbaring med mulighet for massasje! Altså hallo: dette er det alle damer (ja, for det er nå stort sett vi som styrer akkurat med dette) burde få på lille julaften: en time på benken for å løsne opp i nakke, skuldre og andre stive områder. Det stod at det var drop in, jeg tenkte at det skal vel litt til at de har noe ledig nå i jule, men de bare: "passer det nå?" -selvsagt passet det nå! Første time med noen som helst behandling/nærkontakt med behandlere siden 12.3. for min del, og du så godt det gjorde! Litt av en bonus! Golden hands i andre etasje på Lompenseteret anbefales på det varmeste om du trenger et lite avbrekk mens du er i Longyearbyen

Fyrhus
Vi skulle ta en liten økt på treningssenteret, og det var da vi begynte å våge oss til å gå litt utenfor "bykjernen" (vi trodde ikke vi skulle ta sjansen på det før vi dro), og det gikk jo veldig greit: de lokale går jo der og der er godt opplyst med gatelys. Nå viste det seg at treningssenteret var stengt for juken da vi kom dit, men vi fikk oss nå en liten spasertur, om ikke annet

Gruvefjellet og Gruve 2

Og akkurat som hjemme: risengrynsgrøt (men for oss uvant: med både karamellsaus og bærsaus) og spekepinne til middag på lille julaften

Måtte ha med juleteppet til Arktis (bestilte noen (fra Etsy) i julegave og syntes de ble så lekre at jeg fikk bestilt et til meg selv også. Ikke hver gang jeg får ting med navnet mitt på)

Julepysjen er på og det nye isbjørnhodet (fra Skinnboden) fikk bli med på bildet: julestemningen er sikret!