Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 14. november 2023

Lørdag 11.11.23


 

På denne tiden av året, blir det etter hvert vær og føreforhold som på et eller annet tidspunkt setter en stopper for elgjakten. Jeg var litt usikker denne helgen, men siden vi holdt oss lavt i terrenget og jeg hadde med poster som var mobile og fleksible i forhold til å hanke inn hund før den går for langt. Ble det bare fint! Det at Svipp holder seg et stykke bak elgen, er også positivt i slike tilfeller, da er det liten sjanse for å bli sparket. Han følger også direkte i sporene og dermed er han også ganske trygg for å ikke gå på utrygg is, da elgen som er atskillig tyngre har gått der først. 

Vi fikk ei kjempefin helg, med nesten nesten både lørdag og  søndag og begge dagene var jeg så heldig at medjegere gav på og fikk fanget han inn etter at han hadde dratt langt ut av terrenget, før han havnet i «ødeland» hvor det hadde blitt veldig vanskelig å komme i kontakt. Selv om føret er kjempetungt for ham, er han nemlig ikke av typen som gir seg så lett… 

Lørdag gikk vi ut fra kastet på morgenen med to poster ute. Det tok ikke lang tid før han sporet opp to elg og det bar avgårde. «Selvsagt» passerte de en ubesatt post og de krysset også veien rett før mobil post kom frem. Han holdt frem godt innpå naboen og det gikk opp og opp i bratta. Heldigvis lit han seg lokke inn til slutt fra en vei inne på naboen. 

Etter bålfyring fant vi et nytt spor med blod i ved veien som vi ville sjekke ut med tanke på skadeomfang. Jeg sporet med ham i bånd inn i terrenget vårt og over Todalsvannet (vi krysset samme sted som elgen). Jeg slapp ham og han dro inn i skikkelig tjukkskog, jeg hadde ikke kontakt på peileren og fulgte bare sporene og endte nok opp «midt i alt». Jeg konkluderte med at blodsporet ikke var av den dramatiske sorten, men sannsynligvis en stikkskade under foten eller lignende. Det endte med at vi gikk mot post i fall vi klarte å støkke noe ut av tjukka (men elgen lurte seg bok bare galant unna), før vi avsluttet dagen med en kjørerunde på veien for å se etter spor i snøen og noe å prøve seg på dagen etter. 

Klar for slipp


Elgen liker seg på plasser med utsikt, dette var ikke noe unntak. 

Elgmotorvei

Svipp med turfølget på to elg hadde krysset veien og gått inn på naboen her

Mesteparten av formiddagens rute

Bål hører til

Svipp kobles på blodsporet

Og han er ikke i tvil om hvor han skal 

Der! Sier Svipp at vi skal. Så da får han løpe avgårde på egenhånd da

Elg, Svipp og blod
Det ser ut som at elgen har skadet seg litt på/ved den ene lappkløven 

Da jeg fikk inn dekningen på telefonen og dermed sporloggen, innså jeg at jeg hadde nok tråkkket i salaten og skremt ut elgen… 


Fulgte lassbærer vei ut igjen, og jeg var ikke den første dom hadde benyttet med av den veien… 


Det hadde vært bra med elg og tråkket i veien det siste døgnet kunne vi konstantere på vår avsluttende kveldsrunde 

Hvorfor jeg ønsker meg termisk kikkert… moro å kunne se når elgen er frempå på kveldene. Dette er tatt 200 meter fra der den ene posten stod på ettermiddagsdrevet, bare 1,5 time tidligere… 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar