Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 4. oktober 2016

Søndagsjakt

Ut av skogen bærer det!

Søndag startet med at vi så ei voksen enslig ku på vei til terrenget, den gikk inn på jaktbart område, men er ikke på kvoten. Bamse og jeg startet rolig, med en morgen på post. Vi så ingen ting, men var utvilsomt ikke langt unna besøk. Bajas hadde en runde med kua vi hadde sett på morgenen og Halling dro langt avgårde ut av terrenget etter en okse. Bamse slappet av og koste seg i skogen, ikke noe problem å ha med den karen på post! Sist han og jeg gikk til denne haugen var da han hadde sin siste skikkelige langtur (som det var noen av), og selv om jeg skulle ønske for alt i verden at han hadde synet i orden, var det trygt å godt å ha ham innen nåbar avstand også, det fører med seg mye bekymring å ha en hund med slikt påheng og løpskapasitet som Bamse. Han hadde utvilsomt en fin dag som postkompis også.

Bamse i full fart på vei til post!

Slapper av 

Deilig å gå i skogen!

Finaste guten

På vei tilbake til bilen

Etter Halling sin langtur, var det greit å få ut noen friske bein, Lakka. Formen på fører var definitivt ikke bedre enn dagen før, men jeg trøstet meg med at det er ikke om å gjøre å gå så fort, det er viktigere at hundene får tid til å søke og gjøre jobben sin. 

Iveren var på topp og Lakka dro rett ut i fine søk. Dette var forøvrig området hvor vi skjøt oksen vår for to år siden, småkuppert og myrete. Vinden var god å gå på i starten, men etterhvert fikk vi trekk fra mer eller mindre alle kanter...Etter å ha kommet oss godt over halvveis på drevet uten noe spesielt, så jeg på Lakka sine bevegelser at nå var noe i gjære! Hun hadde ikke noe overvær av dyr, men fant spor som hun gikk på. Og oppå en topp kom uttaket, et fint og rolig uttak som ikke kunne stresse noen elg. Jeg beveget meg mot losen, og bakken opp var BRATT! Her var det om å gjøre å gå på rolig nok så jeg skulle ende opp med ei hostekule! På det nærmeste kom jeg innpå på i underkant av 100 meter. Etter hvert beveget losen litt på seg, ned på baksiden av haugen, jeg kom opp på høyden og så etter hvert Lakka nede på myra på andre siden, han hadde sluppet for et øyeblikk, ut fra hennes søk tolket jeg at det hadde vært mer enn et dyr med, og de hadde nok gått ut litt ulikt. Hun drakk litt vann (blir fort litt tørr i munnen av å bjeffe sånn i solsteiken ;) ), og hev seg opp i skogen igjen. Det tok ikke lang tid før losen på nytt var igang. Det var los, litt forflytning og los igjen. Dyrene var i forsiktig bevegelse, men ut fra hva jeg kunne se beveget de seg rett mot posten over ryggen. Jeg beveget meg raskt etter, men da jeg hadde 300 meter igjen smalt det, Lakka hadde fått sin andre elg for helgen! For en helg! Også denne gangen var det Ronald som skjøt, så de to var definitivt helgens dreamteam! Jeg hadde jo ikke vært langt unna og kom raskt på plass, rimelig gjennombløt av kombinasjonen av sol, bevegelse og lett feber… Lakka og jeg passet på elgen mens transport ut ble hentet, og hun fikk virkelig kost seg med byttet sitt, viktig at hunden får kjenne litt på å ha lykkes også! 

Så bar det til bygda for å flå og veie de tre dyrene som ikke var levert til Hallingdal Lokalmatsenter, men som vi har solgt privat eller skulle ha selv. Vi tok med skinn og føtter av kalvene, de skal Lakka og Bamse få kose seg med hjemme. 

Lakka i full fart!

Her har hun hilst på elgene for første gang og på vei avgårde for å sette inn det avgjørende støtet

Yes!

Fornøyd hund med fører og bytte

Bustende hund med skytter og bytte. Siden det var Lakka og Ronald som stod for fellingen av de to kalvene denne helgen, delte de dem mellom seg: en til Elgseter og en til Kongsberg


Den er MIN!

En liten jaktfie måtte til


Bustefilm, hun starter alltid meg å dytte bortpå med labben og avslutter alltid med å riste på hodet, morsomt

Jeg er fornøyd jeg! Løper ved siden av og følger med

Lakka henger lett med


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar