Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (479) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 4. oktober 2016

Lakka sikret julesteika!

Lakka er klar for slipp! 

Lørdag morgen gikk vi for et drev hvor vi håpet å skulle støte på kua og kalven som Lakka, Bamse og jeg så på fredagskvelden. Ronald skulle poste, Lakka og jeg skulle gå opp fra baksiden av åsen som hogstflata vi så dem på ligger. Fra motsatt side av posten skulle Kjell Ove gå med Bajas. Alle går med håndholdt enhet til peilerne, slik kan vi følge med på hva som skjer, det er spesielt praktisk for posten, som da kan være absolutt klar når hunden kommer mot post (med noe foran seg).

Lakka og jeg gikk ut og hun var veldig giret fra fleste stund (og jeg merket forkjølelsen godt... Host host, skjelvne knær i oppoverbakkene og øresus...). Her var det litt av hvert å lukte på! Vi hadde kanskje vært ute i bortimot en time da hun hadde uttak på elg, og de dro raskt avgårde. Opp på åsen og etter hvert nedover på den andre siden. Lakka fulgte på og gjorde jobben sin. For, etter en stund fikk jeg beskjed: kalven ligger. Så glad og lykkelig en blir som hundeeier da! Hun hadde tatt opp jakten på kua også og loset på henne, men kom etter hvert tilbake til kalven. Etter litt busting, dro hun tilbake på sporet sitt. Hun skulle dele det med meg, en stor opplevelse må deles meg meg og få annerkjennelse fra meg, her snakker vi om verdens mest lojale sjel! Da hun kom til meg var smilet enormt, nakken i vinkel og brystkassa langt foran! Her burde jeg egentlig fulgt henne til fallet til fots, men det var såpass langt å gå for en begynnende shabby kropp, og veien til bilen var kort, så da gikk vi til bilen med Bamse og kjørte rundt. Så fulgte Lakka meg til fallet og var så fornøyd med å vise frem!

Etter en stund tuslet vi tilbake til parkeringsplassen for båling med folk og hunder. Kjell Ove og Bajas hadde fått ei fjorku på sitt drev, så dette ble virkelig seniorenes dag! Bamse og Halling koste seg også med utepause i godt vær og med pølser på bålet.

Etter en økt på post for min del hentet vi ut dagens fangst med ATV'en. Med kalvestek på hengeren mens fjordyret ble hentet fikk også Bamse treffe kalven. Han elsket det! Og han bustet vilt! Et rørende øyeblikk for matmor. Han gjorde alt for å ikke tas bort fra elgen, men vi måtte jo komme oss videre. Fjordyret ble levert til Hallingdal lokalmatsenter, kalven flådde vi selv, den skal nå mørnes og leveres til skjæring/pakking før den skal i fryseren på Elgseter.

Dette ble en herlig jaktdag med to fornøyde gråtasser og da er eieren storfornøyd!

Glad elghund umiddelbart etter fallet

Fornøyd elghund idet hun returnerer til matmor

Her fant Lakka elgene, de dro etter hvert over Åsen og helt ned på andre siden, da var det slutt for den ene...
 
Sjekk det smilet! 

Hund med fører og bytte


Skytter, hund og bytte 

Buste buste buste... 


 

Bålhygge 

Team Aasbø-Skinderhaug 

Bamse og mor

Elgen skal ut 


Lykkelig Bamse! 

Lakka deler søsterlig med Bamse (elghunder godtar normalt ikke flere hunder på byttet sitt!) 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar