Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 6. november 2016

November og sjokolade med krem

Andre dag med Ta rotta på november ble det varm sjokolade med krem i lunsjen. Lunsjtiden for personalet sprer seg over en time, assistenter og lærere skal jo også passe på under elevenes spising og friminuttet. Siden jeg skulle ha møter på den andre avdelingen fra morgenen av og nesten til lunsj, var det bare å stå opp 5.30  for å gjøre klar sjokoladen. Det ble en prøvesmak på Gunnar på sengen, og det varme sjokoladen ble godkjent (her i huset foretrekker vi som oftest kakao, så har ikke då mye erfaring på varm sjokolade...). Kjelen ble satt på platen før møtene, og jeg rakk også å stelle i stand bordet. Så etter møtet var det bare å sette på platen og varme opp, tenne lysene og sette på kafémusikken. Så var det bare å møte de som kom innom for lunsj med en kopp varm sjokolade med krem. Så blir det Bryn på tirsdag (og da har jeg ryddet i kalenderen så jeg slipper å stå opp over en time før normalt...).

Jeg kokte opp 1,5 l vann og tilsatte gradvis 7 plater (a 100 g) kokesjokolade som var brutt opp i småbiter under effektiv røring. Når sjokoladen var utrørt, tilsatte jeg 3 l H-melk og varmet det opp nesten til kokepunktet. Så var det klart! Mektig og godt, det holder med en kopp for å si det sånn.

I produksjon 

Prøvekopp, i årets julemummikopp: Snøhesten 

Novemberbord

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar