Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 27. juli 2017

Onsdag: tester nye fjell, Reinfjellet 1100 moh

Etter å ha startet dagen med ei full panne med fisk fra mandagens fisketur (rakk ikke frokost før vi dro på tirsdag) og Jegerne på tv'n, dro vi avgårde mot nytt turmål. Reinfjellet har ingen av oss vært på før, det er så nærme at vi ser det "hjemmefra", så vi måtte jo ta det nærmere i øyensyn!

Reinfjellet ligger i Ringebu og er 1098/1100 moh. Bamse er kjent der, han har blitt med elgjegere som han har møtt der til Imsdalen så moder'n har plukket ham opp i området for noen år siden. I dag kjørte vi bil helt til Helaksætra og fulgte sti derfra til Reinstjønna. Der tok vi av stien ved nordenden av tjønna og kunne tusle opp på fjellet i fint fjellterreng. Det er en del renner med steinur, men det var også mange striper uten steinur. Vi gikk først opp på det høyeste punktet på 1100 moh. og så gikk vi til  punktet som heter Reinfjell på kartet 1098 moh. Oppe på fjellet hørte vi opptil flere tordenskrall i det fjerne, og tenkte at vi trenger jo ikke drøye'n lenger enn nødvendig før vi tusler hjemover igjen. Vi fikk tømt termosen, spist en tyggepinne, plukket et lite reinskort og luktet reinsspor, så gikk vi hjemover.
Vi parkerte på første lomme til venstre da vi kom til seterområdet og gikk opp første vei til høyre etter det. Turen ble på vel 8 km.

Vi rakk akkurat frem til Celtic-Rosenborg på radioen. Bra resultat, nå gleder vi oss i alle fall til returkampen på Lerkendal! Vi koste oss med fiskepakke på grillen og avsluttet med Jegerne 2, like bra som alltid!

Fiskepanne

Kjerringrokk- og bregneskog

Oppe ved Reinfjeltjønna

Gutta på 1100

Hele flokken

Her har reinen gått!

Det er så lite briskebær i år, dette er de første jeg har sett!

Ikke lenge igjen nå...

Reinstjønna og Reinfjellet

Passerer den siste varden før Helaksetra. Store varder oppi her!

Gunnar snakker med hestene på Helaksætra

Fiskepakke før grill. Gunnar mente det var den beste ever, så da noterer vi ned hva som var inni (dette er pr.pakke):
0,2 liten maisboks, 1,25 cherrytomat, 0,5 middels stor gulrot, en "kul" på brokkolien, 0,25 kinesisk hvitløk, en tynn skive sitron, 1 ts smør, 0,5 ts kryddersmør, et "puff" Aromat og et stykke laks (denne var frossen og marinert fra Rema1000). Stekt 8 minutter på grillen og servert med kokte småpoteter og en skje ekstra lett rømme.

Koser oss med familiefilm: Jegerne! (Ikke typisk familiefilm hos de fleste kanskje, men for oss funker det som bare det!)