Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 11. oktober 2017

Jakthelg

Første vanlige elgjakthelgen i høst. Og denne helgen var det klarvær, og da følges det gjerne av kuldegrader om natten...
lørdag ble en fin dag, først en forholdsvis stille formiddag der Lakka hadde gode søk og var nær/ i kontakt med elg/hjort to ganger. Etter ei deilig bålkvile i sola ble det småokselos som ble hentet opp igjen opptil flere ganger. Uttaket skjedde 200 meter fra det stedet Lakka tok ut mandagen før. Og det beveget seg i akkurat samme løype som det da også gikk. Det som var synd, var at vinden var veldig ustabil, så selv om jeg var nærme, kom jeg aldri helt innpå losen. Men Lakka stod på, og vi ble værende ute til det ble mørkt. Da solen var på  vei ned hadde Lakka begynt å jobbe med noe annet, og etter litt ventetid, fant jeg ut at nå gir vi oss og finner Fiskebekkveien... Men, i det jeg har beveget meg ut på myra, hører jeg "romling i magen" uten å kjenne det... så jeg bråstopper og lytter, en gang til... Jeg skjønner at her er det brunstig elgokse i farta! Så jeg svarer... og det tar ikke lang tid før jeg ser ham. Jeg fikk faktisk lokket ham inn på 15-20 meter, der stod han ganske lenge, bak ei gran. Men, så skjønner han at det er ugler i mosen etter hvert, og stikker! Artig var det uansett... og man skjønner hvor stor driftene er, sannsynligvis er dette samme karen vi hadde jaktet på hele dagen, men han var ikke mer engstelig enn at han stikker hodet frem når han hører noe han tror er dame... Siden det hadde vært fall annet sted på terrenget, fikk Lakka og jeg meg en fem kilometers tur til Vassfarvegen i mørt'n, så ble vi plukket opp der. Godt jeg var føre var og puttet hodelykta i sekken til andredrevet.
Søndag ble det mindre action. Men vi fikk oss nå en god runde lavt i terrenget og været var godt, så en fin utesøndag ble det. Avslutningsvis ble det flåing og veiing nede i bygda. Vet det høres sært ut, men synes den delen av jakten også er veldig trivelig, og samlende for et lag.

Ingenting er som å bikke bakpå etter formiddagsmat rundt bålet! 

Bajas

Kjell Ove med godgutten sin  

Halling. Halling er forøvrig Bajas sin sønn



Solen er på vei ned 

Jammen fikk vi ikke et snødryss vi også 
 

Ikke dumt å ha ei hodelykt i sekken... 

Ikke bare bare å finne frem i mørt'n... ei heller å smile til blitzen 😉



Ny dag, nye muligheter... 

Winter is coming... 

Prøver å se ut som jeg tenker kloke tanker... Uviss på om jeg lykkes... 

Lakka er flink til å sende søte hilsener på peiler' 

Ei som koser seg mellom furuleggene! 



Lakka har valgt en strategisk plassering mellom slaktelåven og huset hvor hundene bor... viktig å passe på kjøttet sitt! 

Lille hjelper trår til med rydding mens jeg skjærer og renser  rundt skuddhullet... 

Litt luksus må en arbeidshund kunne unne seg

Så var høstferien over... kø på E16... 

For ei husmor jeg er! Sørger til og med for søndagsmiddagen! Pizza Mile holder åpent helt til elleve også på søndager.. kjekt å kunne se Nytt på nytt på epletv'n fra senga og spise pizza: kvalitetstid for hele flokken! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar