Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (880) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 20. februar 2017

Dag 6 og 7 i Gambia: Banjul og Bakkau

Torsdag startet med en tur i krokodilleparken i Bakkau, en liten gåtur fra hotellet. Så  kom personalet fra Little Bryn til Banjul for faglig påfyll, de får det hvert år. Denne gangen var det hos Gamcotrap som jobber for kvinner og barns rettigheter, med spesielt fokus på omskjæring av jenter. Foredraget var på Mandinka, og de lærte mye! Vi hadde også fått med noen av de tidligere elevene på LB, samt lærere fra barneskolen i Essau, dette er et viktig tema å lære om! Kvinneig omskjæring er ikke lov i Gambia lenger, men det er en tradisjon som fortsatt lever, særlig hos Mandinkaene...

Mens pesonalet fikk opplæring reiste Abdu, Helge og jeg rundt og ordnet varer til LB som vi hadde fått ønskeliste på, blant annet frø til hagen.

Etterpå var det,tradisjonen tro, sen lunsj med hel, grillet kylling og pommes frites, dette måltidet setter personalet stor pris på, og minst halvparten blir med hjem i doggybag, til familiens glede.
Til kvelds tok vi med Abdu og Buba og sønnene deres til Senegambia for pizza, det er en tradisjon Helge har med disse karene. Maten var god og selskapet var godt, Senegambia er turistområde nummer 1, og føltes veldig fremmed og som et unaturlig sted å være, nå som jeg har sett mest av et mer autentisk Gambia (hadde jeg bare bodd her som turist, hadde sikkert ikke dette føltes så spesielt...).

Fredag dro vi til skolen til Buba sin sønn, for å høre hvordan det gikk med ham. Spennende å se en skole på sørsiden av elva også. Etterpå besøkte vi en skole startet av en gambier som har bodd i Norge og jobbet på et norsk universitet. De satser høyt, men det var interessantå se hva de anser som viktig og ikke å prioritere når du skal lage en eliteskole, en norsk og gambisk vurdering vil åpenbart være ulik hverandre.

Det er nok en av tingene jeg har reflekter mest over i etterkant av reisen, og det gjelder jo på alle nivåer, ikke bare forskjellen mellom to land. Hvor ulikt vi tolker oplevelser, erfaringer og verden med utgangspunkt i hva og hvor vi kommer fra. Om et land, en skole, et menneske eller en institusjon skal endres hjelper det lite å tro at man kan observere noe annet og ta det med seg inn i sitt eget. En må vite hvor en vil, og endringer må gjøres med utgangspunkt i det som er. Og vi kan ikke forvente at andre trekker det samme ut av noe dere har hørt sammen, selv om en har hørt akkurat det samme...

Etterpå hadde vi noen flere innkjøpå gjøre for LB, og da var jeg faktisk så heldig å se en kortesje med landets nye president, Barrow. Og Abdu hadde plukket mandariner til ossi hagen sinsom vi koste oss med og han hadde skaffet "trygge" peanøtter som jeg skulle kunne ta med hjem til min peanøttglade mor.

...og plutselig, var det tid for å dra hjem... Full av nye inntrykk og en spennende reise var over,nå skulle det bli godtå komme hjem til de hjemme!

Gåtur i nabolaget, på vei til krokodilleparken

...holdt på å bli løpt ned av en liten geiteflokk da vi krysset hovedveien

Vurderer noe lignende på egen skole...

Denmest kjente turistattraksjonen i Bakau

Hagedrift utenfor parken

Elefanttre

Nærkontakt med krokodillene. Det var ikke noe gjerde mellom krokodiller og besøkende

Da jeg spurt hvordan de holder bestanden nede, fikk jeg som svar at noen drar bort fra parken... Særlig i forbindelse med regntiden er det mange krokodiller som drar sin vei, noen kommer tilbake mens andre ikke kommer tilbake... Synes jeg hører om det hadde skjedd i Norge...

Gatelangs

Markedet i nabolaget til hotellet vårt

Skredder

Hos Gambotrap

Ute på handletur på et butikk a la Bygger'n, de benytter alle muligheter for å skaffe mat

Selvmalt firmabil

Govermentbygningen i Gambia

Alle vi snakket med gledet seg til innsettelsesfest!

Denne porten er en av Bajuls viktigste turistattraksjoner, legg forøvrig merke til skiltet til høyre i bildet. Korrupsjon er et STORT problem i Gambia

Porten til Jammeh sin gamle bolig

Jammeh tok rett som det var noen catchy beskrivelser av andre land/byer og gjorde dem til sine egne, Banjul City of light, blant annet...

Betalt skal Med...

Middag med gutta i Senegambia

West african academy of science and technology

Like greit at  jeg tok disse malariatablettene tror jeg...