Etiketter

butikktips (58) Elgseter (318) Ferie (120) hund (930) Hverdag (511) interiør (120) jakt (248) Jul (301) Krokskogen (241) mat (453) Matauk (62) new York (155) oppskrift (199) Reise (236) restauranttips (130) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (264)

mandag 8. juli 2024

Everglades, juli 2024

 

En av tingene som Florida er mest kjent for, er de store sumpområdene i nasjonalparken Everglades. Mest omtalt for alligatorer, men som også huser mange spennende fuglearter, deer, insekter, frosker og pumaer.  

Jeg benyttet de hovedveiene gjennom nasjonalparken til øvelseskjøring på amerikanske veier og ikke minst for å komme meg ut og komme nærme på naturen. 

På tirsdag kjørte jeg den sørlige veien som går til Flamingo (hvor flamingoene er utryddet...) på tirsdag. Hadde planer om å gå en sti, kalt Bear lake trail, men vakten som tok betaling da jeg kjørte inn i parken frarådet det på det sterkeste, på grunn av alle insektene i det området for tiden. Så, jeg gikk noen småsløyfer i stedet, og fikk nå et inntrykk av parken uansett. 

På dag to kjørte jeg den nordlige veien, som går helt til Naples, og kjørte til Shark Valley. Det viste seg at der har vi tidligere fått tips om å leie sykkel og sykle hele loopen, og hadde jeg husket det, hadde jeg nok gjort det. Denne dagen ble det apostlenes hester og da begrenset jeg meg til 5 kilometer. 33 grader i skyggen på et sted hvor det ikke finnes skygge er ellevilt for meg. Så, jeg var fornøyd med innsatsen slik det ble. 

På begge turene glimret alligatorene med sitt fravær, men jeg har skjønt at det er helt normalt på denne tiden i varmen (og selvsagt fordi jeg holdt meg til veldig trafikkerte områder også). Det er vanligere å observere dem fremme når det er kjøligere, på denne tiden sover de faktisk gjerne under vann på dagen og jakter om natten. 

Men jeg så/hørte fargerike og svære gresshopper, grisefrosk (høres ut som griser), hegrer, skarv, fisk (blant annet gjedde) og skilpadder. 

Da jeg skulle kjøre hjem onsdag, stoppet jeg innom en indiansk bensinstasjon, og gikk ut på en liten brygge de hadde ut i elven på vei tilbake til bilen, og der lå den! Min første alligator! Ikke var den redd heller, den trakk faktisk nærmere meg. Så jeg fikk studert den godt OG kommet meg trygt tilbake i bilen. Men altså, min første alligator. 

Jeg valgte å ikke begynne med noen sånn luftputebåt, men gikk for å få trim og kanskje se noe sånn. Jeg regner med at vi vil få gjester som vil prøve luftputebåt etter hvert, så da sparer vi den opplevelsen til da. 

Det koster 35 dollar å entre Everglades nasjonalpark, men da har du til gjengjeld fri tilgang i en uke. 

Mange slags dyr i Everglades

Skarv som svømte rundt og dykket ved Anhinga trail

Det er flatt, vått og gress


Ankomst Flamingo! Elsker det flamingofargede besøkssenteret!

Trærne er fulle av spansk mose. Det er en type lav som faktisk tilhører ananasfamilien. Skuddene brukes til å stoppe møbler og madrasser


Sjøkuene er populære typer som trives i Flamingo
Artige typer, og den ene var kjempesvær!


Greit å være litt obs!


Rett ut i Mexicogulfen

Klassisk Everglades, i mine øyne

Vakker portal ved Pa-Hay-Okee

Ser ut som rene gressletter, men det er vann over alt og det svømmer mye fisk der!


Masse furutrær!

...og fargerike gresshopper

Så var  jeg på den midtre veien, nærmere bestemt Shark valley, vakre liljer: Sumplilje

Svingte bortom Otter Cave Hammock Trail, hvor man i stor grad gikk på kleberstein (og definitivt et sted man skulle hatt noe litt høyere og tettere enn vanlige joggesko)

Shark Valley loop road, perfekt for sykling: flatt og rett frem

Amerikas giftigste tre er det mye av i Everglades! Mancilintre. Saften fra treet ble brukt som pilgift. 
Som du ser henger det små frukter på trærne, som epler. Disse faller ofte i vannet og har nok lurt mang en besøkende til å tro at de har vært veldig nær alligator

Herodiashegre, veldig stor og veldig uredd

Og der lå den!

Fanget også denne firfislen i steget. Firfisler er det mye av i Florida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar