Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (885) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 10. mars 2024

Overnattinger i forbindelse med Safari

Her har vi laget en liten oppsummering av overnattingsstedene vi bodde på i forbindelse med safarien, inne i og utenfor Serengeti. Og så har vi lagt til en liten bonus som vi drømmer om å overnatte på til slutt.

Inne i selve Serengeti vil oppholdstiden din på overnattingsstedet variere mye, særlig med tanke på sesong, i følge guiden vår Christopher. Nå som vi var der er det frodig sesong, det innebærer at dyrene er spredt over store områder, som igjen innebærer at vi måtte kjøre mye og bruke hele dagen for å se dyr. På sommer og høst er det tørrere, og da er det vanligere at guidene tar med turistene til vannhullene for å se dyrene når de trekker dit morgen og kveld. I praksis innebærer det at vi var ute fra camp fra rett etter det ble lyst på morgenen nesten til det skumret om kvelden, for de som er på Safari sommer og høst, er det tidlig ut noen timer på morgenen før man drar tilbake til camp og tilbringer noen timer der før man drar ut noen timer på ettermiddag/kveld og ser etter dyr igjen. Så vi fikk ikke anledning til å slappe av så mye på camp, men var selvsagt veldig glad for å kunne vende tilbake til behagelige rom og måltider på kveldene for det.
Middag var felles på alle stedene vi bodde på serverte middag 19.00/19.30-21.00/21.30 hver kveld. Da var det suppe først, så en hovedrett og dessert. Alle stedene serverte maten som buffet, og det var mulig å forsyne seg flere ganger, men var lagt opp til en servering pr. rett.

Overnattingsstedene sendte med guiden vår lunsj hver dag. Det var både matbokser med mye forskjellig å spise og varme måltider. Vi ble i alle fall godt besørget med mat hver dag.

På teltcampene inne i Serengeti var det ikke lov å bevege seg utenfor teltet på egenhånd etter skumring, vi fikk med oss walkietalkier som vi brukte for å kalle opp de ansatte. Dette gjorde at det ble ikke kvelder ute ettermiddagen (som jeg hadde sett for meg), og det var jo også greit med tanke på at vi stod opp igjen tidlig hver morgen.
Et viktig tips for den som skal til disse stedene vi var på/inn i Serengeti, er å ha med seg rikelig med cash. Vi fikk råd om å ha med, fordi man ikke alltid kunne ta for gitt at bankterminaler fungerte, noe som var en sterk underdrivelse: det var ikke mulig å betale med kort på alle stedene vi var på etter at ferden mot og i Serengeti startet, alt måtte betales med cash både på kiosker, overnattingsstedene og tips. Så sørg for rikelig med dollars og det er greit å ha mindre sedler også til diverse gipsing. Overnattingsstedene vi var på hadde tipskasse, så vi trengte ikke betale litt og litt mer person i alle fall. Servicenivået er svært høyt, med koffertbærere, juiceservitører, håndkleholdere, kokker, servitører, folk som hjelper med teltet, henter/leverer deg, så da er det greit å gi en samlet sum til slutt.

Alle stedene hadde wifi, men det var ikke sterkt og det var kun i hovedfeltet. Men dermed mulig med enkle oppdateringer av some om ikke annet, og det er jo kjekt på en sånn tur med så mange spesielle opplevelser.

SIGNATURE SERENGETI LUXURY SAFARI TENTED CAMP

Du kan besøke campen sin hjemmeside her
Dette er en liten camp med 5 telt, nye teltduken fra 2023 og med vestvendt veranda, så man kan nyte solnedgangen. Bålplass ute, så man kan sitte der før middag.

Alle gjesteteltene på campen

Spisesalen

Peanøttsuppe, veldig godt!

Flott seng
Stol og sofa hadde vi også

Badet
Flotte bad her, men det sier seg selv at det er forholdsvis lytt fra toalettet inne i et telt

Verandaen vår

SERENGETI PURE TENTED CAMP

Veldig koselig camp! Du kan besøke hjemmesiden her. Vi likte atmosfæren særlig godt på denne campen. Her gikk også dyrene helt inn i campen, noe vi elsket med unntak av siste natten da løvene lusket utenfor teltet vårt. Her er det 10 telt, alle med navn og tema etter nasjonalparkens dyr, vi bodde i Giraff. Det enkle grepet med en stasjon for varm drikke i hovedteltet hvor man kunne forsyne seg når som helst, er en sån liten detalj som gjør at jeg fort blir veldig tilfreds (på linje med badekåpe på rommet).

Den omtalte stasjonen for varm drikke. Alle teene var forøvrig fra Tanzania (og svart te), og var slikt vi kjøpte med oss hjem (favorittene var mango, vanilje og klassisk svart te)

Gjesteteltene

Utsikten fra døra vår

Loungeområdet i hovedteltet

Spisesalen

Parkeringsplassen

MARAMBOI TENTED CAMP

Første overnattingen i Tanzania var på luksuriøse Maramboi tented camp som ligger mellom Tarangire, Lake Manyara og Rift Valley (hvor kontinentet kommer til å dele seg i fremtiden). Dette var en oppgradering i forhold til standarden som var forventet på reisen vår, men det var utrolig deilig etter 30 timer på reise!
Her var 44 bungalower (eller telt som de kalte det da, men dette er ikke telt i forhold til våre referanser), felles basseng i tillegg til private basseng ved hyttene. Kjøleskapet var fullt av gratis drikke, vi kunne bevege oss rundt på området på egenhånd og de hadde gavebutikk. En mer tradisjonell resort enn camp. Impalaer, apekatter og vortesvin gikk rundt hyttene. Vi hadde både ute- og innedusj, solputer og utemøbler. Dette er virkelig et flott sted om man vil slappe av i luksus altså.

Hytta vår

Utsikt til nabohytta

Gutta koser seg i bassenget

Lese litt dameblad, drikke gratis vin, kikke på dyrelivet, smøre seg godt med faktor og holde solbrillene på

All you can drink

Grillet kjøtt til middagen

Frokost

BOUGAINVILLEA SAFARI LODGE

Et deilig sted å lande etter 4 dager på søleveier og i telt, et fint sted med flott hage, små hytter, bar, gavebutikk, basseng og massører. Stedet er inngjerdet, og hyttene har tunge tredører, så her var vi trygge mot det meste. Du kan besøke hjemmesiden Her

Flott uteområde å slappe av på

Flotte rom i kolonistil

Deilig å slappe av på verandaen

GIBBS FARM

Her bodde vi ikke, men det drømmer vi om! Dette er et sånt sted som vi synes hadde vært verdt turen alene! -et sånt sted som selv Hercule Poirot kunne like, et sted som oser av kvalitet fra ende til annen. Det er dyrt å bo her, men da er alt inkludert, og vi har konkludert med at tre dyre netter her hadde vært vel så bra som 7 halvdyre netter et annet sted.
Det er opprinnelig en kaffeplantasje som nå er et sted med en perfekt men også spennende hage, en enorm urtehage, ro, basseng, melken melkes og eggene plukkes her. De har egne håndverkere som jobber her med eksklusive souvernirer å ta med hjem. Gjennom dagen er det ulike aktiviteter man kan delta på som vandretur i byen, melke kuer, yoga, spa, fugletitting eller for eksempel gå tur til elefantgrottene, slik vi gjorde.

En oase for noe rolige dager i sjelen, Gibbs Farm

Speide ut til kaffeplantasjen

Kaffeplanter

Peiskrok

Stasjon for varm drikke, og se alle de flotte tekannene!

Gunnar på toalettbygget, bygd nærmest som et reir som du måtte gå opp i

Utsikt fra doen

Brødbakeren produserer brødbakst fortløpende, mens gjestene kan se (og lukte)

Strutsebilde malt på stedet, aktivitetstavlen med oversikt over dagens aktiviteter, og åpen dør inn til den lekre lille gavebutikken (flaks at vi vi hadde dårlig tid, for der hadde det fort blitt dyrt…)

Det males og skjæres i tre

Vi koste oss med nydelig lunsj

En liten dam i hagen, og her bor det selvsagt små fugler i reirene, sånn for å understreke idyllen liksom

Den magiske hagen…
Her inne avholdes det brylluper

Oversikt over innholdet i urtehagen