Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (891) Hverdag (485) interiør (115) jakt (239) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (228) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

lørdag 2. mars 2024

Tanzania, dag 9




Etter frokost hilste vi på Halvor Bakke (som var på reise med Specsavers for å dele ut brukte briller på et sykehus på Zanzibar), før sjåføren vår dukket opp og vi kjørte til en Spice farm for å se på Krydderøyas vekster. Vi anbefaler å besøke en Spice farm om en er på Zanzibar, det er fint å se hvordan våre vanlige krydder vokser. Vi fikk det anbefalt ab noen vi kjenner som har vært her før og anbefaler det gjerne videre. Det er greit p vite at disse Spice farmene ikke er produkuksjonsstedet for salg, men er laget som et utstillingsvindu for å vise frem for turister. Det er mange Spice farmer, og sjåførene rundt om på øya og firmaer inne i stone town, så om du er her/ skal hit, er det enkelt å få til et slikt besøk, og det virker som det foregår ganske likt på alle stedene. 
Derfra  dro vi inn til Stone Town og fikk sjekket inn på et hotell som minnet om kulisser fra 1001 natt, Emerson on Hurumzi. Der spiste vi deilig lunsj på takterrassen før vi gikk ut i byen for åt titte litt rundt. 
Jeg tok med et grovt bykart og vandret litt rundt på måfå i de trange gatene med de vakre dørene. Selgerne maste, men det positive her var at de var høflige, når du sa «nei takk» ønsket de deg bare en god dag og velkommen tilbake en annen gang. Etter hvert fant jeg de lutt ålreite gavebutikkene og brukte tid på kikking og litt handel der. Da det nærmet seg skumring, tenkte jeg at jeg ville komme meg tilbake til hotellet, men i det jeg skulle ut døren, gjett hvem som stod der? Gunnar! Han hadde også vandret tilfeldig rundt, men da han fant denne gata med disse butikkene, hadde han tenkt at her er nok fruen et sted… Så jeg er nok forutsigbar og han kjenner meg… 
Vi fant iss en kafé, Pink Sugar (som var veldig vestlig og instavennlig) hvor temperaturen var behagelig (for det var veldig varmt på Zanzibar) og fikk kjøpt oss noen freshe (og alkoholfrie) drinker. Før vi gikk tilbake til hotellet hvor vi dro på middag i Secret garden) (hos søsterhotellet til vårt: Emerson Spice) 

Kaffeplante hos Kato Spice farm

Pepper

Muskatnøtt 

Avokado! De har veldig god avokado i Tanzania 

Etter å ha sett på og hørt om alle krydderplantene, fikk vi smake på flere typer frukt, veldig godt! 

Og kjøpe lokale krydder

Emerson on Hurumzi

På rommet

Lunsj, Gunnar og jeg delte dette fatet

Stone Town 

Pink sugar


Secret garden 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar