Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (882) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (448) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

onsdag 7. september 2016

Reinsjakt, helg 3

Årets tredje jakthelg startet fuktig... Våknet av tett tromming på biltaket, og da jeg kikket ut var tåka tett som en vegg... Tillot meg å slumre en halvtime ekstra, før jeg gikk opp på Envola halv sju, i regnjakke... Reinen var meldt på tur nordover fra Fuggdalen, men etter mye kikring og ingen ting å se, dro jeg lenger vestover og kjørte opp Engerdalsveien og tuslet sørover fra Kjølbua. Heller ikke der var det noe å se eller treffe på. Først utpå kvelden begynte reinen å komme nordover i området rundt Fiskevollveien, de hadde ikke hatt hastverk med turen nordover denne gangen.
Så også lørdagskvelden tok jeg natta ved Envola. Søndag morgen var jeg på tur opp klokken seks, og da var det både rein å høre og se, flere flokker på byrdraget sør for Veslesætra. Jeg bestemte meg etterhvert for å satse på dem. Nede på myra kom jeg tett på to flokker. Jeg var ikke helt alene i området, så de ble litt uforutsigbare, men jeg kom innpå og hadde bare de store gutta løsrevet seg litt fra flokken, hadde sjansene for fall vært store! Men av de totalt ca. 150 dyrene, var det kun to som gikk under storbukk (ikke bukkeflokker dette med andre ord...), men flere fine kløftbukker var med. Uansett, de store gutta skjulte seg bak kvinner og barn, og slapp til slutt unna. Før de forlot myra hadde flokkene slått seg sakken til en også.
Så var det flere flokker som var observert på vei nordover, og dermed bar det nordover til Søvollveien for meg, og naturlig nok, mange andre. Da er det gjerne et lite område, forbi Gråhøgda og til Søvollen og ned i skogen reinen trekker, det gjorde de også på søndagen. Jeg fikk med meg mange dyr på avstand , men ingen nærkontakt... Så da bar det videre til Spekedalen (nytt jaktbart området dette året), området hvor ulven herjet som verst i juli. Der stod det en flokk midt ute på ei myr (Nekmyra). Klokke var kvart på sju, og det var knapt med tid, så det var bare å finne på noe å satse på, jeg valgte å gå på "feil side" med tanke på vinden, og gikk nede i elvekanten på Neka. Jeg brukte høydeforskjellen for det den var verdt, og kom meg på 130 meters hold, men der var det stopp, hadde jeg gått videre ville vinden slått rett på dyrene fra meg. Jeg måtte håpe på at dyrene ville trekke rett på været, da kunne det være sjanser for meg. Men, som seg hør og bør... Dyrene hadde tenkt å spise litt før ferden gikk videre... Så de tuslet rundt på myra, i samlet flokk, spiste og koste seg. Så ble det felt ei simle av en annen jeger og poff! -så var flokken forsvunnet og klokka var åtte. Men det ble en fin opplevelse, jeg fikk til og med se to småbukker som reiste seg på to, artig!
Så gikk ferden sørover igjen, for lett opplading til en siste innsats fra og med torsdag.




Vått...


Så fint når skodda legger seg som et slør over toppene...


Vått


Poff! Så kommer skodda sigende!


Og like brått var den borte igjen...


Klokka er åtte, tid for å sove litt igjen...

Morgenstund, blir ikke lei av Sølenmassivet...


Flokk tett i tett


Flokk på rekke og rad. I denne flokken på ca. 100 dyr, var den kløftbukk den største bukken


Så kom de siste 50, her var det to fine storbukker og flere fine kløftbukker


Så fine "blomster" på kreklingen!


Ved Gråhøgda... Det nærmeste jeg kommer følelsen av å delta i EM: møll! Det kryr av møll i området ved Søvollen!


På vei inn i Spekedalen, prioritert beiteområde. Det blir enda færre sauebønder i Rendalen etter denne sommeren, sommeren har vært en stor påkjenning.



130 meters hold...


Mange hvite rumper!


Klokka har igjen passert åtte, og solen er på vei ned...

Elgpiggen


Veien inn i Spekedalen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar