Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (880) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

søndag 11. september 2016

To fridager for å jakte rein

Ligger bak ei tue på ei våt myr og håper at flokken vil forbi meg... (Får trent kjernemuskulaturen med vridninger når en skal ta slike selfier også...) 



Onsdag kveld (21.15 for å være presis) bar det nordover fra Sandvika for reinsjakt i Rendalen. Takket være telefonprat og Red bull, klarte jeg å holde meg våken så jeg kjørte hele turen i et strekk (med pitstop på Rema på Skedsmokorset og Cirkle K på Elverum). Vinden hadde stått på fra vest, så det ble planlagt skogsjakt, Engerdalsveien til endes og så jeg var klar for Grøtholet dagen derpå (eller senere på dagen for å være korrekt, parkerte 02.15).


Rimelig trøtt torsdag morgen bar det avgårde til Grøtholet, her har reinen lett for å passere, så det er et fint utgangspunkt for å bruke ørene i skogen for å lytte etter gryntende eller klakkende (nå som gevirene er feid) rein. Heldigvis var været fint, for det var ingen rein der til å holde meg med selskap... Når dagen hadde kommet halvveis valgte jeg å tusle mot bilen igjen, for å finne på noe lurt...  Vinden hadde begynt å trekke fra sør, så da var det bare å innse at det ble ren skogsjakt denne helgen, og at Fuggdalen ville bli området å holde seg i resten av helgen...


Luksusen med å passere Åkrestrømmen midt på dagen, var å kunne stikke innom salatbaren på Joker'n der, for å kjøpe seg litt middag. Kostholdet har lett for å bli ensformig og en smule kjedelig i reinsjakta... Og jammen hadde de ikke deilige plommer også, luksus!
I Fuggdalen gikk jeg inn forbi Geitlaugsmyra og til Storbekken. En del folk på parkeringen, men ute i terrenget var det bare to andre. Denne dagen var jeg ikke borti noen som hadde sett rein, på en slik varm dag tar de det gjerne med ro inne i skogen (siden de var langt unna nærmeste fjelltopp, de søker gjerne opp i trekken på solskinnsdager). Hyggelig å spise middagen ved Storbekken, men det var nå det eneste som skjedde, før returen gikk litt før åtte. Temmelig mørkt da jeg var ved bilen igjen da...


Fredag startet opp med en ny runde på "posten" ved Storbekken. God utsikt til lia opp mot Kvernesvola og flere myrdrag, samtidig som at reinen gjerne holder seg i furuskogen på eggen mot Storbekken. Regn og skodde var det også, så det var enda en grunn til å ikke virre for mye rundt... Etter 5-6 timer på vakt og at være letnet noe, tuslet jeg videre i retning Fuggsjøen. Jeg kom ikke så langt, et-par kilometer bare, før jeg traff på en liten flokk med ca 10 smådyr. Ikke noen for meg. På samme tid kom det meldinger på radioen om flere observasjoner av rein, og jeg fant ut at "posten min" ville være et bra sted å være nå. Tilbake på post gikk jeg litt videre inn på moen, og plutselig, som troll i eske (som Brynjulf pleide å si), fikk jeg øye på en flokk borte i skogen. Jeg kom meg til en bra plassering,  fikk lagt meg ned og var klar, men ingen som passet meg skilte seg ut. Resten av kvelden gikk til å følge på denne flokken. Når de kommer så mange, blir det mye lyd, da må en prøve å tenke hva deres kommende bevegelser blir og komme seg i posisjon før dyrene. Jeg kom tett (nok) innpå fire ganger i løpet i kvelden, men ingen storbukker med trygg bakgrunn og vinkel... Det er ulempen med når de kommer så mange (ca. 100 dyr i flokken), da blir det enda mindre sjanse for at de skiller seg ut. Helt på tampen av kvelden dro de over Storbekken (jeg også, så klart), der de møtte en flokk til, i åttetiden var de samlet omtrent 200 dyr ved Fuggvollen.
Småfrustrert og lett fresende, var det bare å vende tilbake til jaktmobilen i mørten...


I løpet av kvelden hadde trekken fra sør vendt mer fra vest igjen, og jeg bestemte meg for at lørdagen skulle startes i Kvernesvola, rett vest for der det meste hadde skjedd på fredag. Jaktmobilen og jeg tok derfor turen ned i dalen igjen og kjørte opp en bratt og steinete vei hvor det går en fin sti opp mot brannhytta på Kvernesvola, klar for lørdagsmorgenen.



Trøtt sa du? Torsdag morgen... Gadd ikke "dusje" (les: runde med våtservietter) en gang...

Ingen sak med noen timer i Grøtholet i slikt vær! 

Luksusmiddag! 

På vei tilbake til jaktmobilen, furumoen øst for Storbekken 

Geitlaugsmyra

Grå fredag 
 

Jakke og genser til tørk i furua etter at det verste regnværet har gitt seg... Jeg har trukket i favorittjaktgenseren, et arvestykke fra lillebror som han vokste ut av til han startet på ungdomsskolen... Farge og tykkelse er perfekt! Etter hard bruk har den også fått "tommelhull" på høyrearmen...

Troll i eske! 

Dette er samme stund som det øverste bildet... De slo seg til ro ute på myra... Mens jeg fikk en times tid i bløtmyra bak ei tue... Den hvite helt til høyre er en rømling fra øst, han jages av de andre og skvises ut av flokken... Lett bytte med andre ord, men jeg skyter ham ikke... 

Klar... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar