Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 30. juli 2018

Grand Montets 3300

Ny dag, ny tur. Denne dagen satte vi oss i bilen og kjørte noen kilometer fra hotellet til Les Montets-området. Denne dagen var det veldig varmt, så vi gledet oss til å komme opp i høyden og kjøligere temperatur.
På første gondol var det seks hunder, to elghunder, to huskyer (svenske), en svensk dansk gårdshund (svensk) og en golden retriever. En av de medreisende var visst redd for hund, men alle var rolige, så det gikk så fint! Da vi kom ut på toppen, innså vi at det hadde ikke vært dumt med ei bukse... Vel vel, vi klarte oss fint vi. Ferden gikk opp på utkikksplattformen, oppe i slik høyde merker man forøvrig høyden på aktiviteten, lett å bli andpusten, for å si det sånn... Oppe på den spisse toppen var det altså en plattform, og gulvet bestod av en rist, der man så rett ned, langt ned. Begge de grå foretrakk å være inne på midten, det det var fjell under.  Etter å ha sett på utsikten, bar det ned den bratte trappe igjen. Vi tok oss en kopp varm kakao med krem utenfor kafeen (utrolig koselig liten varmestue, hjemmelagde paier og annet godt) før vi kjørte ned til mellomstasjonen for å labbe nedover. Der var egentlig stien stengt, på grunn av anleggsarbeid, men vi snek oss forbi, det var nå lørdag og stille. Tordenvær og regn fikk vi også selskap av, så vi kom oss ned i skogen så raskt som mulig. En fin tur ned i sivilisasjonen. -hvor det fortsatt var veldig varmt... Lakka dro oss tilbake til gondolen da vi kom ned, hun ville kjøre opp igjen!
Tilbake i Chamonix møtte vi Tor Anders og Katja som tok en stopp innom Champnix på sin bilferie.

Mont Blanc i bakgrunnen, god skjult av skyer

Klatrere som holdt på nedenfor plattformen

Isbreen. Og utsikt til både Italia og Sveits

Dette var treningsområde for folk som skulle trene i høyden før de bestiger Mont Blanc. Det er viktig å trene i høyden dagene før  man skal opp der.

Gutta er på vei ned den relativt luftige trappen

Kakaotid!(Mont Blanc i bakgrunnen, godt gjemt inne i skyene)

Chamonix kan sees langt der nede

Godt å være to! I gondolen på vei ned

Lakka elsker å følge med ut av gondolen

På tur ned til fots

Nede i lia var det skiltet om gjeterhunder. Med advarsel om at de kan være skarpe mot hunder på tur, en kjent utfordring fra forsøk med gjeterhunder i Norge også... Fint at det er varslet i alle fall, så var vi obs omvi skullemøte på noen, det gjorde vi ikke.

Bratt! Det blir veldig mye siksakk-gåing i alpene, slik blir jo noe som i luftstrekke ikke er så langt gangske langt, men det gjør det også mer skånsomt

Tilbake i byen (og nytt hotellrom, det vi hadde først var booket for helgen) og ny utsikt fra hotellrommet

Måtte teste denne IG-drinken som florerer på sosiale medier om dagen. Aperol Spritz funket bra