Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 4. august 2022

Dag 14: Wichita-Little Rock

Vi våknet i Kansas, kjørte gjennom Oklahoma og la oss i Arkansas. Temperaturen gjorde bilen til et særlig godt alternativ denne dagen. Dagen kort oppsummert i bilder:

Vi kom nok på Apple Maps sin street view fra Kansas i dag

Altså, vi våknet i Wichita, Pizza Hut kommer fra Wichita… selvsagt måtte vi spise frokost på Pizza Hut i Wichita!

Fikk overtalt gigantomanen til at medium pizza holder, alle ble mette

Vi tror faktisk at vi hadde en roadrunner utenfor døra på PizzaHut, men vi er litt usikre på grunn av manglende topp på hodet. Men kanskje den ikke er like fremtredende på en ungfugl for eksempel? Den ser mørkere ut på bildet på grunn av skyggen.

…sånn vi nordmenn vanligvis kjenner til Roadrunners…

…og det har vært så varmt i dag! Rundt +40 hele dagen, det oppleves ikke som levelig utetemperatur for sørlig enkelte, men egentlig begge, i reisefølget

Gunnar hadde gledet seg til å vise meg parken langs elva i Tulsa… Men, elva var tørr, temperaturen -+42 og parken var full av «fastboende», så vi gikk 500 meter og kjørte lett videre…

Men en kardinal fikk vi se, det betød at noen fra himmelen holdt oss litt med selskap i dag. Fint det

Her utnyttes naturressursene, både de fra oven og neden…

…og mer skal det bli… Deler av vindmølle på veien. De er nå tøffe disse snutebilene da…

Og endelig fikk jeg brukt sitatet jeg har tenkt på i dagevis: «Toto, I have a feeling we’re not in Kansas anymore».

Og så så vi et reklameskilt til noe som opplevdes erkeamerikansk: The Peach Barn. Putt -barn til slutt, så kan du selge hva som helst, det er jo så koselig. Og dette var et skikkelig koselig sted altså. Lokal frukt/grønt, fudge, sauser, bakst og så videre.

Selvsagt var det fersken!

Vi kjøpte oss to deilige porsjonspaier, lunkne og veldig gode!

I Arkansas fant vi turens billigste drivstoff… Ca. 9,- literen

Vi kom tidlig frem til hotellet i Little Rock (hvor Bill Clinton kommer fra), og ville kjøre ned i sentrum for å finne en koselig uteservering til middags. Dette bildet illustrerer egentlig det hele ganske godt… Vi kjørte rundt og rundt, og fant aldri noe vi ville definert som et sentrum… Litt sånn typisk amerikansk… Ingen koselig gate eller torg der folk samles. Men vi kjørte mellom kjente bygg og tenkte vi ville finne noe, men nei…

Men gjennom et litt tilfeldig Google-søk, fant jeg en restaurant som syntes å ha god mat. Litt vel dyrt med tanke på langvarig reise, men SÅ godt! Gunnar beskrev SO restaurant som en edelsten, sier litt det, har har ikke fir vane å være særlig pompøs…

Vi delte en krabbekake til forrett

Og spiste nydelig and og svin til hovedrett
(Gunnar sin nye, fine t-skjorte er en souvenir fra Yellowstone)

Dagen ble avsluttet med 30-40 minutters svømmetur i hotellets basseng

Antall stater: 2 (nye)

Oklahoma: Labor omnia vincit (latin: hardt arbeid overvinner alt)

Arkansas: Regnat populus (latin: folket styrer)