Etiketter

butikktips (55) Elgseter (316) Ferie (117) hund (880) Hverdag (484) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

tirsdag 2. august 2022

Dag 9: Cody-Yellowstone

For en fin dag! Avreisen fra ranchen ble utsatt fordi vi ikke fikk rideturen dagen før, slik vi hadde planlagt det, men det var så verdt ventingen! Fire timer på hesteryggen, opp i høyden til ca. 2400 moh. Over 500 høydemeter i varme måtte de firbente bære oss oppover, flinke gutter! Vi hadde jo gått mye av turen til fots dagen før, men hestene tok oss enda høyere. På vei ned igjen fyrte vi bål og spiste hamburgere til lunsj. Veldig koselig!

Da turen var over, fikk vi på oss litt lettere klær og satte kursen mot dagens opprinnelige mål: Yellowstone og south loop, portene til østinngangen til parken ligger bare 50 minutter kjøring fra ranschen. Som ble nok en fantastisk opplevelse. Bare det å entre verdens eldste nasjonalpark var spennende og har vært en drøm lenge. Det gikk helt fint å komme rundt søndre del på tiden vi hadde igjen av dagen, inkludert både et bad, innsjekking i Canyon Village utblåsning til Old Faithful, se Grand Prismatic lake, middag og kjøre runden inn i skumringen på kikking etter dyr.

Så var det bare å ta kvelden, for å komme seg ut i fornuftig tid dagen etter for å se nordre loop.

Vi red oppover stien vi hadde gått ned dagen før. Vi var i gang til 9.00, og hadde litt trekk, så temperaturen var levelig.

Gruppefoto på første topp

Gunnar balanserer på kanten oppover, på utsiden er det rett ned, men Rooster er til å stole på

Gunnar og Rooster

Gruppefoto på toppen, ca. 2400 moh.

Hyggelig at wrangleren tok bilder av oss sammen

Hestfie

Hestene fikk hvile mens vi spiste lunsj, og koste seg med det. Her står min hest, Slim, og slapper av

Vi ble servert lunsj av en ekte cowboy

Utrolig saftig burger

Skyggen

Ser utover Yellowstone nasjonalpark. Som så mye av skogen vi har sett på turen vår, var også naturen i Yellowstone sterkt preget av tidligere skogbranner

Feriens varmeste dag så langt, da var det deilig å kjøle seg ned i Yellowstone Lake, 2400 moh.

Vi hadde kjørt maks 15 minutter på søndre loop, og så åpenbarte et av de mektigste synene seg: en elvedal fylt med bison. Fantastisk! Som Gunnar beskrev det: du få følelsen av at det er sånn de alltid har levd.

Noen nærbilder av bison ble det også

152 år etter at hun ble oppdaget, holder Old Faithful fortsatt koken, bokstavelig talt. Ca. 20 ganger i døgnet spruter det varmt vann opp. og ved å laste ned appen, kan du til enhver tid følge med på når neste utblåsning skjer

Vi fikk den med oss, etterpå spiste vi på kafeen med utsikt til geysiren

På vei til Grand Prismatic spring, gikk vi forbi Excelesor geyser, som i dag er en hvilende geysir

Selveste Grand Prismatic Spring, google navnet, så ser du hvor vakker den faktisk er.

Opal pool

Vi hadde rundet hele søndre loop før det ble mørkt og sett bison og elk. Naturen på søndre loop, kan lett sammenlignes med Østerdalen: mye tett furuskog, og innimellom noen store myrer (og masse varme kilder da, det ser vi ikke så mye av i Østerdalem!). Og da vet vi jo at det brått kan stå dyr rett foran deg. En veldig fin opplevelse!