Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 16. september 2019

En dag på Gjeitlaugmyra



To biler rakk å komme ut før meg, jeg hadde sovnet før jeg rakk å sette på vekking morgenen etter. Men, av de aller aller første altså. Geitlaugmyra var målet, en kort spasertur fra bilen. Jeg skulle gå stien på nedsiden av myra og til andre enden  for å sette meg ned der. Jeg rakk knapt å se snurten av myra, før jeg også så rein! En flokk som hadde kommet utpå. Jeg huket meg ned og var klar for det meste, men flokken gikk tett, og det var ikke råd å få ut noe som helst. De holdt seg litt nede i kroken av myra, før de etter hvert dro på over.. Det var da jeg oppdaget at jeg på ingen måte var alene, 7 Orange hoder kunne jeg telle rundt omkring. Dette var ikke et blivende sted, og jeg tuslet videre. Nesten ved motsatt ende, oppdaget jeg flokken på nytt. I løpet av morgenstunden hadde myra blitt omringet av jegere, og flokken visste ikke hvor den skulle gjøre av seg. De var for dem selv kloke nok til å samle seg, og da blir det umulig å løsne skudd mot dem. Etter hvert kom en flokk til, og de slo seg sammen til en stor flokk. Jeg kom meg på en god post på oversiden av myra, hvor jeg fikk god vinkel om noen skulle skille seg ut fra flokken, men den gang ei. Etter å ha prøvd og prøvd å presse seg ut, fant ledsimla til slutt en luke der de kunne stikke avgårde. Og ingen rein lå igjen.
Jeg ble sittende ved myra mesteparten av dagen, utpå ettermiddagen gikk jeg opp i skogen, hvor jeg fant en liten flokk til med rein. En fin bukk var med i flokken, men jeg fikk bare panna på den og ingen side, og da får den gå videre for meg.
Dette ble en av de sjeldent rolige dagene på reinsjakt, ikke så mange kilometer i beina. Men en fin dag der kinna ble friske, og jeg møtte flere bekjente, og noen trengte til og med hjelp som jeg kunne bidra med. En fin dag i reinskogen, selv om jeg foretrekker å se litt færre luer rundt meg når jeg er på jakt. 

Jeg er ikke mer enn passe glad i å gå som et neonskilt på jakt, men noen ganger har en ikke så mye valg, av hensyn til seg selv og andre...

Flokken har doblet seg. Simle og kalv mellom flokken og meg



Prøver å finne en god vei ut av myra...


To simler med hver sin kalv kom tuslende over myra midt på dagen


En liten flokk i skogen


Beviset på at en var på ingen måte alene uti her... (bildet er lånt), 26 biler ble det telt på reinsparkeringen på et tidspunkt denne dagen


Slapper av til kvelds

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar