Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 19. september 2019

Søndagsjakt



Så våknet jeg opp i minusgrader på Betet og tuslet opp i snaua. Men, den fantastiske nordavinden jeg hadde planlagt etter, viste seg å være betydelig overdrevet... Jeg satt og funderte litt, men innså at det sannsynligvis ikke kom til å bli så mye rein i området. Min plan var jo (og YR gav meg faktisk grunn til å tro det...) at reinen skulle komme på trekk nordover og at jeg dermed skulle få se den både da og når den snudde noen timer senere. Så, jeg gikk ikke så langt innover, før jeg tøflet ned til bilen igjen. Jeg fikk også noen signaler om at dyrene ikke bare var lenger sør, men ganske mye lenger sør, og jeg lagde meg en god plan B... Men nei da... På vei nedover den utrolig bratte bakken mot Brydalen, viste dieselmåleren plutselig at jeg kun hadde 35 km igjen på tanken...! Det første jeg gjorde var å stoppe bilen for å gå og se om det lå en svart stripe etter meg. Men, nei. Jeg kom meg ned til en del av veien som flatet ut, for jeg tenkte bakkene lurte sensoren i tanken. Men, det steg bare til 70 km igjen. Da var gode råd dyre, jeg MÅTTE fylle tanken før jeg kunne gjøre noe som helst annet! Jeg fant ut at det var atskillig kortere til Tynset enn alternativene, så da ble det en morgentur til Tynset. 5 kilometer før jeg nådde bensinstasjonen viste tanken plutselig at jeg hadde igjen over kvart tank, slik jeg hadde trodd hele tiden. Men, når jeg først var der, var det bare å fylle opp. Det blir jo fort en del kjøring.
Plan B måtte skrotes, og en plan C måtte lages. Inn Søvollveien på nytt og å vandre nordover. I løpet av dagen så jeg flere flokker. To av dem kom veldig nær på, men ingen gode skuddsituasjoner,
Etter en vakker solnedgang måtte ferden gå sørover (siden reinen hadde dratt dit) og jeg var så heldig at jeg hadde blitt invitert til hytta til en medjegerinne på Fiskevollen. Vi har fulgt hverandre på Instagram over tid, og det var så kjekt å skravle om jakt, friluftsliv og mye annet mellom himmel og jord til langt på kveld. Tilbud om overnatting fikk jeg også, men en skal ikke kimse av ei natt i jaktmobilen heller, så jeg kjørte til Tannvoltangen og tok natta der




Kaldt ja

Betet

Elg i Brydalen

Masse diesel på tanken på Tynset

En reinsflokk på vei sørover

Hvordan få andelepper uten å bruke tusener på fillers? Sett deg ute i nordavinden en dag fra solen går opp til nedgang og glem leppepomaden hjemme... Fikk heldigvis tak i leppepomade på Tynset, så reparasjonen kunne komme igang

Ikke dumt å spise lunsjen her...

Solnedgang



Et Jan Groth inspirert bilde. Tatt fra Fiskevollveien og nordover mot der jeg hadde tilbragt hele dagen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar