Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

fredag 8. juli 2016

Gornergrat 3100 moh

Etter jobbing og butikktitting (og handling!), skulle vi på tur. Valget falt ved en tilfeldighet på Gornergrat. Helt tilfeldig ble det sånn, fordi vi skulle se i området rundt jernbanestasjonen om vi fant noe om transport opp i fjellet. Vi så et sted hvor noen stod i kø, vi stilte oss der og da billettmannen spurte hvor vi skulle var svaret "til toppen så klart", han spurte om vi skulle ha returbillett, og vi svarte: "kan man gå hele veien ned?", han svarte: "ja, men det tar minst 4 timer" og vi sa "til toppen, en vei". Det skal sies at klokken var halv seks…
Toget, som viste seg å hete Gornergratbahn (åpnet i 1898), gikk rett etterpå, så vi kom oss raskt opp. De fleste skulle kjøre ned igjen også (vi så faktisk ingen andre som gikk fra toppen). Det var 5 stasjoner på vei oppover, så noen gikk nok tur mellom to stasjoner. Vi kom oss etter hvert til toppen. Vi gikk ikke inn i observatoriet(Kölner Observatorium für SubMillimeter Astronomie), men begynte raskt på nedfarten. Ikke langt ned så vi faktisk en gemseflokk, utrolig gøy, jeg har virkelig ønsket meg å få se gemser! De som som en liten reisnflokk gjennom et skar, det bare kom og kom og kom… og forsvant like fort, som troll i eske, akkurat som reinen. Tipper det var 30-40 dyr i flokken.
Andre dyr vi støtte på var selvsagt et stort antall alpemurmeldyr, og så fikk vi se blackface sau, moro å få sett disse sauene, de er over alt på hotellet vi bor på.
Halvveis nedover rotet vi oss litt bort, det er skiltet her, men det er på ca. halvparten av kryssene… Men ved hjelp av Google maps, kom vi oss rett vei, og etter å ha både sett og hørt brølende rådyr, Matterhorn i solnedgang og gått gjennom skog og forbi gårder, var vi i byen igjen. Vi brukte nøyaktig 4 timer på turen. Etter å ikke ha spist mat siden frokost var vi ganske desperate etter noe å spise, men her holder de på ingen måte oppe til elleve! Så da vi var i byen rundt ti, slet vi med å finne matservering. Men endte til slutt opp på pub.
Alt i alt, en veldig fin tur!

Bamse på vei opp til 3100 moh, passer på modern's nye sko (LOWA -støvler til 900,-! -funnet i restekurv)

Iglu-dorf, ikke så mye igjen nå...

Kölner Observatorium für SubMillimeter Astronomie

Matterhorn, så utrolig flott!

Familien Aasbø-Skinderhaug på tur

Lakka og Gunnar

Bamse nyter snøen!

Lakka og Gunnar møter toget, vi er på vei ned, toget på vei opp.

Riffelsee (2757), Riffelhorn(2927) og Matterhorn(4478)