Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

fredag 8. juli 2016

Klein Matterhorn 3883 moh

Torsdag tok vi turen til Klein Matterhorn, på 3883 moh. Her går det gondol(er) hele veien opp. Banene/gondolene her koster svimlende summer, så man oppfordrer jo nærmest folk til å utnytte billetten fullt ut med å kjøre ned igjen også… Klein Matterhorn er også den høyeste destinasjonen man kommer til med heis i Europa.
På Klein Matterhorn var det kino der man kunne se filmer fra området, vi så en som var filmet fra helikopter fra selve Matterhorn. Vi gikk også ut til alpinanlegget, der var vi 100 meter fra Italia. Vi var også oppe på utkikksplatået på Klein Matterhorn. Turistene var helt ville etter Lakka og Bamse. Vi tar mye bilder av dem vi, men turistene tok flere! Ved løypene var det en som spurte om å holde båndet til Lakka for å få tatt bilde sammen med henne, og da en begynte, skulle "alle de andre" det også. Både Lakka og Bamse ble grundig dokumentert i snøen. Da vi kom opp på platået var det ny runde, og da vi hadde tatt et bilde av dem på beste plassen foran Matterhorm, måtte vi vente i flere minutter før vi kunne ta dem med derfra, fordi da var det kø av andre som skulle forevige dem. Lakka og Bamse erheldigvis særs sosiale vesener som liker oppmerksomhet og kos, så dette ble bare veldig stas.
Vi tok banen halvveis ned igjen denne gangen, øverste delen var det helt nødvendig på grunn av snø og is, og så haiket vi en ekstra etter det. Vi bestemte oss for å gå fra Schwarzsee, men først måtte vi ha litt energipåfyll. Matserveringen var selvsagt steng for 10 minutter siden, men de hadde kake. Så da ble det kake, og brus. Etterpå la vi oss ned i gresset og bare dormet i en times tid, før vi startet på veien ned til Zermatt.
Fra Schwarzsee og ned vandret vi i fantastiske blomsterenger med mange kjente og enda flere ukjente slag. Det luktet både krydderier og søtt og fargevariasjonen var stor! Når vi nærmet oss dalbunnen kom det flere og flere snå hus og hytter, det går stort sett i tømmer her også. Dessverre begynte det å bli så mye skygger da, at det var litt vanskelig å forevige disse små setrene og stabburene.
I dag kom vi til byen tidsnok til at restaurantene ikke hadde begynt å stenge enda, så da ble det ost og ost til middag. En bra dag!

Lakka og Gunnar går langs Vispa

Venter på skyss opp

Lakka koser seg med å følge med fra gondolen

Rene postkortet fra 80-tallet

Et lite utvalg av alle turistene som skulle foreviges med de grå

Matterhorn fra en litt annen vinkel enn vi vanligvis ser ham

Familien Aasbø-Skinderhaug på 3883

Dette motivet havnet i manges kameraer

…dette også...

Alltid et kors på fjelltoppene

Nok et bilde av Matterhorn… Det er lett å få litt dilla… Nå har jeg til og med moderert meg, det kommer et eget innlegg med bilder av Matterhorn til slutt...

Hånd i hånd eller labb på labb

Alpedrøm

Gutta slapper av

Ingen grunn til å stresse på ferie

Så var det tid for portretter foran Matterhorn
Lakka

Bamse

Gutta har begynt på nedstigningen

Bratt ned til Zermatt

Endelig fant vi Alpesøte!

Bamse, verdens blideste gutt!