Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (872) Hverdag (478) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (21) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

torsdag 7. september 2017

Lørdag på reinsjakt

Lørdag startet halv seks etter en god natts søvn baki Jaktmobilen, det holdt seg på plussiden hele natten gjennom. Seks var jeg på farta, opp på Envola. Rakk ikke sitte så lenge på toppen (først på topp) før jeg hørte grynt nedenfra Stormyra/Milskiftmyra. Så da var det bare å lure seg nedover da. Fant etter hvert flokken og fikk kommet meg i posisjon. Det var en pen bukk med i følget, og jeg fikk ham på kornet. Men, når hodet begynner å tenke da, da skal dyret gå (høy fart og usikker bakgrunn/forgrunn på grunn av resten av flokken). Jeg klarte å komme innpå flokken to ganger til inne i skogen, men ikke noe som ført til noe. Jeg fulgte nesten opp på Envola  igjen, og lot dem gå da jeg innså at det i løpet av min tid var kommet til opptil flere jegere rundt meg og dyrene bar preg av at det var "noe" på gang og gikk tett i tett. Da var det tid for frokost på toppen av Envola. Og det var fart i reinen denne morgenen! Kunne observere minst 6 forskjellige flokker i ulike størrelser fra toppen av Envola. De hadde alle en retning som jeg gikk for: Kraggen (ei gammel tørrgran på andre siden av Stormyra).
Jeg bestemte meg for å satse på skogsjakt... og satte meg i bilen og kjørte til veien mellom Åkrestrømmen og Idre. På Åkrestrømmen stoppet jeg for litt shopping: Rendallue, lokalproduserte pølser (som en liten ventesnack til gjestene jeg skal ha på tirsdag), lokalproduserte bånd til de grå, feltgenser til mannen og den ultimate luksusen: te på termosen hos YX!
Inn Fuggdalsveien og til Misterdammen bar det. Deretter noen kilometer nordover igjen... Men, der var det stilt gitt... Verken telefondekning eller rein å finne... Da klokka nærmet seg sju, ble det på tide å tusle sørover igjen... Til bilen/soverommet. Kom i prat med noen hyggelige elverumsinger ved parkeringen, så det rakk å bli stjerneklart før legging... Somen følge av stjernehimmelen gikk jeg derfor for full ull, inkludert på hodet den natta...
Sølenmassivet fra Envola


Høstfargene lar vente på seg. Det går mest i grønt enda, men en og annen kvist har begynt å skifte farge...

På Åkrestrømmen er det en butikk som selger lokalproduserte varer... Jeg kjøpte meg Rendalslue, med rein. Det er jo ikke sikkert at en får annen rein...
 
Måtte kjøpe bamsesaft på vei til bamseland... Det var i Fuggdalen det ble gjort flere bjørneobservasjoner første uken i reinsjakta...

Krysser Mistra på vei ut

Sølen

Krysser Mistra på returen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar