Etiketter

butikktips (54) Elgseter (313) Ferie (117) hund (866) Hverdag (471) interiør (114) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (446) Matauk (62) new York (153) oppskrift (196) Reise (227) restauranttips (125) Salat (20) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 8. august 2016

Barnevakt for Lakka sitt orange neshorn

Rundt midnatt landet vi på Elgseter. En trøtt gjeng med fullpakket bil. Vi kom oss forholdsvis raskt i seng, og det tok ikke mange minuttene (sekundene?) før Ole Lukkøye var på plass...


Etter et-par timer våkner jeg av et pip pg Lakka som løper ut fra biblioteket gjennom luka si, ned trappen og til gangen mens hun klynker veldig mens hun går rundt og rundt i gangen! Jeg avventer situasjonen litt, vet at om hun må på do så kommer det etter hvert et bjeff også... -jeg regner det som mest sannsynlig at det har vært "noe" utenfor, en nattevandrer, en hare, rådyr eller lignende, mye rart som ferdes på Krokskogen... Etter et-par minutter med klynking og tassing i gangen, kommer hun like fort opp trappen igjen som det gikk ned... Nå kommer hun i full fart inn på soverommet og går til Bamse sin seng (han har havnet på gulvet) og skal legge fra seg noe. -jeg skimter hva det er: det er favorittleken hennes (eller favoritt"valpen" stemmer nok bedre), det orange nesehornet, en liten håndfull stort og av latex! Hun har tydelig fått for seg (en drøm) at hun må plassere den et trygt sted! Jeg hvisker "Lakka" til henne, og hun ser på meg (med pipedyret nesten gjemt inne i munnen), "Lakka, skal jeg passe på?" og strekker ut hånden. Så kommer hun bort med det mest dyrebare hun har ( i alle fall nest mest dyrebare, etter matkula) og legger den forsiktig i hånden min. Jeg legger neshornet ved puten min og gjør ledig en liten stripe ytterst i senga til Lakka. NÅ kunne hun endelig slappe av, noen andre har tatt ansvar, og hun legger til for å få kos på magen. Etter en stund kan hun gå på biblioteket for å slappe av og sove skikkelig. Utpå morgenkvisten kommer jeg borti neshornet så det kommer et pip, da er hun på plass igjen i full fart. Når hun ser at alt er i orden, slapper hun av.
Nå ligger neshornet i "storsenga" ved putene og venter på ny natt, hvis ikke "mor" har tatt den med seg på rommet sitt igjen.
Det er rart, hva var det som skjedde i natt som gjorde at hun måtte passe så godt på? -drømmer hun? -var det så lenge siden sist hun var sammen med neshornet sitt at hun var redd det skulle bli borte? Hørte hun noe ute som fikkk henne bekymret for neshornet? Drømte hun om sauer? Var det noe helt annet? Vi vet ikke, og får nok aldri vite heller. Mens hun fortsatt hadde løpetid, var hun gjerne sånn med pipedyrene sine i perioden for innbilt svangerskap. Men det er lenge siden nå, men at hun viser omsorg for neshornet sitt har hun gjort i mellomtiden også.
Det er i alle fall ingen tvil om at Lakka har mye omsorg å gi, også til små, orange neshorn av latex.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar